20 november 2017

Omdat uw mening telt! Petitie bereikbaarheid van Gemert-Bakel.

CDA Gemert-Bakel heeft de afgelopen jaren hard gestreden om te voorkomen dat er een lange omleiding over Bakels grondgebied, het mooie stukje natuur van de Bakelse Beemden en de percelen van enkele inwoners, gaat. Waardoor ze of hun huis moeten verlaten of hun leefomgeving flink aangetast gaat worden.

De provincie heeft echter de voorlopige (maar redelijk definitieve) keuze gemaakt om voor de lange omleiding te gaan en het huidige tracé niet aan te passen om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Een keuze die wij betreuren omdat is aangetoond dat dit een zeker zo goed alternatief is wat ook nog eens 50 miljoen goedkoper is.

Wat nu?
Zijn wij als CDA dan maar ineens voor een lange omleiding? Nee zeker niet. En als we nog invloed kunnen uitoefenen op het tracé willen we die kans pakken. Er zijn nog kleine kansen dus we willen graag nog een keer een stevig signaal richting provincie afgeven dat we met goede redenen tegen de lange omleiding zijn en voor een uitbreiding van het huidige tracé.

Maar wat als hij er inderdaad komt. Wat doen we dan nu? Wij denken dat we daarnaast nogmaals vanuit de gemeenschap een duidelijk signaal moeten afgeven wat we wel willen en nodig hebben om ook onze gemeente goed bereikbaar te houden.

Dan denken wij aan de ontsluiting bij de Beekse Brug waar al veel over gezegd is, maar woorden hebben tot nu toe geen betere doorstroming van het verkeer opgeleverd en nog steeds staan iedere dag veel mensen gewoon vast.

Dan nog een dilemma. In de laatste plannen zagen we plotseling dat Bakel niet aangesloten wordt op de N279. Even heel kort door de bocht wil dat zeggen dat we wel een lange omleiding krijgen maar vanuit Bakel moeten omrijden om er überhaupt gebruik van te kunnen maken richting Veghel. Dat voelt als de wereld op zijn kop en we horen steeds meer geluiden vanuit Bakel dat ze dat echt belachelijk vinden. De andere kant is dat als deze hele ontsluiting er uiteindelijk toch zou komen dat de direct aanwonenden in dat gebied extra gedupeerd worden omdat zij dan te maken krijgen met extra asfalt en verkeersstromen die er nu niet zijn.
Kortom een dilemma. De politiek heeft hier een mening over maar vooral ook uw mening horen we graag.

Vandaar dat we een petitie hebben uitgezet (https://gemertbakelbereikbaar.petities.nl) waarin u een signaal kunt afgeven maar ook uw mening kunt geven welke we open en transparant mee zullen geven.

Tekent u de petitie dan tekent u tegen de lange omleiding, voor 2x2 baans op het huidige tracé, voor een duurzame oplossing bij de Beekse Brug en de inprikker bij Aarle-Rixtel en voor een directe aansluiting op de N279 vanuit Bakel (wat dus consequenties heeft voor de mensen in het gebied daar).

Dit signaal willen we vervolgens neerleggen bij het College van B&W Gemert-Bakel maar natuurlijk ook bij Gedeputeerde van der Maat. Want uiteindelijk gaat de provincie erover.