28 februari 2022

Ondernemerschap

Deze week ontvangt u ons verkiezingsprogramma in de brievenbus. Uiteraard hoop ik dat u enthousiast wordt van de ideeën die wij hebben voor onze gemeente. Wat ik er deze week uit wil lichten is ‘ondernemerschap’. In de breedste zin van het woord.

Om te beginnen de ondernemers zelf, eigenaar van een bedrijf. Zij zijn essentieel voor een sterke gemeente. Ondanks de coronapandemie heeft de flexibiliteit van de meeste ondernemers onze economie draaiende gehouden, waardoor veel werkgelegenheid behouden bleef en mensen hun inkomen behielden. Naast die werkgelegenheid zijn ondernemers van groot belang voor de woningbouw (lokale ontwikkelaars met hart voor onze gemeente), onze ontspanning (denk aan de horeca, retail en recreatie), in de energietransitie en ondernemers die wenselijke ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk maken. Allemaal leveren zij een bijdrage aan onze gemeente.

En dat willen we graag zo houden en stimuleren. We maken daarom plannen voor nieuwe bedrijventerreinen om ook in de toekomst plaats te kunnen bieden aan ondernemend Gemert-Bakel. We pleiten bovendien voor minder regeldruk in de nieuwe omgevingsvisie om duurzame innovatie mogelijk te maken. Voor levendige horeca en retail in alle dorpskernen werken we in gezamenlijkheid verder aan de centrumplannen. Die in Bakel is afgelopen periode al deels tot realisatie gekomen, de komende jaren volgt de volgende fase. In Gemert gaan we aan de slag om de plannen van papier in praktijk te brengen. Daarnaast blijven we strijden voor een goede regionale bereikbaarheid met een 2x2-weg naar Veghel, een snelle aanpak van de grote rotonde N279 en de Beekse brug.

Zijn wij er dan alleen voor de ondernemer? Zeker niet! Sowieso zijn bovenstaande zaken allemaal goed voor zowel ondernemer als inwoner. Maar daarnaast stimuleren we ook ander ondernemerschap: dat van de vele vrijwilligers die zich inzetten voor onze gemeente. Of het nu is bij sport- en cultuurverenigingen, belangenverenigingen, natuurverenigingen, dorpsraden of in de zorg. Allemaal dragen ze met passie en ondernemerschap bij. CDA Gemert-Bakel staat voor een sterke betrokkenheid van inwoners bij de eigen leefomgeving. Ofwel: baas in eigen buurt. Toch staan uitgerekend de verenigingen onder druk doordat het veel werk is, met weinig vrijwilligers. De gemeente moet daarom ondersteuning bieden, bijvoorbeeld in lastenverlichting, minder regels of organisatiekracht.

Een voorbeeld van dat laatste is het centrumplan van Milheeze. Plannen voor en door het dorp, met steun van de gemeente. De eerste ideeën over de modernisering van De Schans en gymzaal staan al op papier, terwijl een klankbordgroep daarnaast, samen met Goed Wonen en een stedenbouwkundigbureau, aan de slag is met het invullen van het dorpshart. Als CDA vinden wij het belangrijk dat er wordt geluisterd naar de inwoners van Millus. Bijvoorbeeld als het gaat om de pastorietuin, waar de eeuwenoude bomen een aanwinst zijn voor het dorp. Ook dit ondernemerschap moet gesteund worden.

Op onze kieslijst hebben we met Thijs van den Elzen (#8), Theo van den Berkmortel (#6), Hanneke Coppens (#5) en Joris van Loon (#3) vier toppers in huis die strijden voor een goede bereikbaarheid, bruisende centra en sterke verenigingen.

Stefan Janszen
Lijsttrekker CDA Gemert-Bakel