26 januari 2016

Onze inwoners dichterbij de politiek

Politiek gaat over actualiteit en over de visie op lange termijn. In een veranderde wereld wil het CDA Gemert-Bakel de politiek dichter bij de inwoners brengen. Politiek moet een korte lijn naar de inwoner zijn en omgekeerd mogen er geen drempels voor de inwoner naar de politiek zijn. Zeker in deze tijd waar participatie een sleutelwoord is. Daarom wil het CDA graag twee artikelen van het reglement van orde aanpassen: 1) het inspreken en 2) het vragenrecht. Hiervoor heeft het CDA Gemert-Bakel een initiatiefvoorstel ingediend.

Inspreken

Nu kunnen inwoners gebruik maken van het spreekrecht. Dit kan voor aanvang van een raadsvergadering maar dat kan dan weer niet altijd. Het kan namelijk niet wanneer een onderwerp geheel of hoofdzakelijk aan de orde is geweest in de commissie. Voorheen kon in die gevallen ook bij de raadsvergadering worden ingesproken, maar dit is beperkt toen de inspreekmogelijkheden bij de commissies werden uitgebreid. Daar kan nu namelijk ook over niet geagendeerde onderwerpen worden ingesproken. Verbreding van de spreekmogelijkheid bij de commissie hoeft niet altijd tot een beperking te leiden van de spreekmogelijkheid bij de raad. Inwoners dienen hierom meer kans tot spreken bij de raad te krijgen. Daarom stellen wij voor om het inspreken over geagendeerde onderwerpen weer terug te brengen. Zo komen de inwoners dichter bij de politiek.

Vragenrecht

Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college van B&W. Dit gaat om actuele politiek-bestuurlijke onderwerpen. Dit zijn vraag zaken waar de inwoner ook veel interesse voor heeft. De gestelde vraag wordt beantwoord door de wethouder waarna de voorzitter (Burgemeester) bepaald of er nog een aanvullende vraag mag worden gesteld. In de praktijk is voor de vragensteller het antwoord niet altijd toereikend genoeg. Daarnaast is er niet altijd ruimte voor een vervolgvraag/reactie. Al zeker niet bij andere fracties. Dat laatste overigens omdat het reglement daarin niet voorziet. Daarnaast is er altijd discussie over de manier en lengte van vragen en de betreffende inleidingen. Een mooi moment om het vragenrecht aan te passen. Wij willen daarom voorstellen dat een vragensteller maximaal 3 minuten heeft om zijn vraag inclusief inleiding te stellen. Daarnaast is een vervolg vraag toegestaan van maximaal 1 minuut. En mochten andere fractie toch nog een verduidelijking willen is daarom de mogelijkheid geboden om ook nog een vraag te stellen van maximaal 1 minuut.

In de commissie Algemene Zaken en Financiën is dit onderwerp al besproken. Alle partijen met uitzondering Dorpspartij steunden dit initiatief. Echter kwamen zij met een goed voorstel om het inspreken toch gestructureerd te houden. In het voorstel wat aankomende donderdag in de raadsvergadering behandeld wordt, is het maar één keer mogelijk om in te spreken. Dus een inwoner kan of in de commissie of in de raad inspreken. Mocht een inwoner in de commissie inspreken over een onderwerp en dit onderwerp wijzigt, dan kan er alsnog in de raad worden ingesproken. Mooi om te zien dat de raad weer constructief samenwerkt op een ingebracht initiatief en dat er ruimte is voor verbeteringen van voorstellen. Wie kan er nu tegen zijn dat inwoners en politiek dichter bij elkaar komen te staan? Wij kijken uit naar de raadsvergadering van donderdag waar dit onderwerp weer aan de orde komt.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Stefan Janszen ([email protected] / 0610234611) of neem eens een kijkje op onze website (https://www.cda.nl/noord-brabant/gemert-bakel)

Stefan Janszen

CDA Gemert-Bakel