13 september 2018

Op weg naar de begroting 2019

Een onderwerp waar de afgelopen tijd veel over gesproken is in onze fractie is de financiën van onze gemeente. Ook de komende weken, richting de begroting, is dit één van de belangrijkste onderwerpen.

Wat ging eraan vooraf?
Voor de zomer ontvingen we de cijfers van de zorgkosten die we als gemeente hebben gemaakt in 2017 en die cijfers vielen tegen! De kosten voor de zorg liggen veel hoger dan de middelen die de gemeente ontvangt vanuit het Rijk. Dat is niet alleen in Gemert-Bakel zo, maar speelt bij veel gemeenten. Een landelijk probleem dus. Voor ons was meteen duidelijk, we moeten aan de bak! Zo door gaan zou namelijk betekenen dat we ieder jaar interen op onze reserves en dat willen we niet. We willen juist reserves opbouwen zodat we risico’s kunnen opvangen.

Hoe nu verder?
Er zijn verschillende opties om de tekorten op de zorgbudgetten op te vangen. Wij vinden dat er breed gekeken moet worden naar waar we kunnen bezuinigen en waar we extra inkomsten kunnen halen. Een optie voor (eenmalige) extra inkomsten is het zogenaamde ‘stroppenpotje’ voor tekorten op zorg. Wij hebben het college gevraagd om hierop in te schrijven en hopen hier een bijdrage uit te ontvangen. Is dat genoeg? Nee, we zullen we verder moeten kijken.
Wat betreft het CDA is het verhogen van lasten voor onze inwoners de laatste ‘knop’ om aan te draaien, eerst moeten alle andere scenario’s op tafel. Wij vinden namelijk dat we als CDA de taak hebben om op zoek te gaan naar alternatieven om de kosten te beperken. Zomaar mensen hun zorg ontnemen willen we niet en kan ook niet, als gemeente heb je immers een zorgplicht naar je inwoners. Maar we zullen wel tegen het licht moeten houden of we op de goede manier werken in het sociaal domein, kan dit beter en effectiever? Om grip te krijgen hebben we een goede analyse nodig. Keuzes zullen gemaakt moeten worden, maar dan wel keuzes op basis van analyse en onderbouwing. Ook zullen we moeten kijken waar we buiten het sociaal domein om geld kunnen besparen.

Daarnaast willen we graag dat projecten blijven doorgaan, denk aan centrumplan Bakel, zwembad Gemert en het onderhoud van wegen en fietspaden. Een flinke klus, maar volgens ons niet onmogelijk. We hebben beloofd om te gaan voor een financieel kerngezonde gemeente. Bij iedere euro die we uitgeven zullen we de vraag stellen of het uitgeven ervan bijdraagt aan een gezond Gemert-Bakel, niet alleen voor nu maar ook voor de toekomst. We gaan niet acteren vanuit angst maar kijken reëel naar wat wel kan.

Op 26 september krijgt de gemeenteraad de begroting 2019 van het college overhandigd en op 8 november zal deze in de raad worden besproken. De komende weken zullen we u blijven meenemen in deze begroting.

Heeft u goede ideeën of wilt u ons spreken? Wij komen graag langs!
U kunt contact met ons opnemen via onderstaand telefoonnummer of mailadres.

Anita Relou (0613048355) [email protected]