20 september 2021

Op weg naar een nog meer slagvaardige gemeente Gemert-Bakel

Gemert-Bakel staat er na een moeilijke tijd alweer een paar jaar financieel goed voor. Er is weer ruimte voor nieuwe projecten, beter onderhoud en kansen grijpen voor de toekomst. In de politiek kunnen we echter nog zo veel willen, het moet ook bedacht en uitgevoerd kunnen worden. En daar schuurt het soms.

Ruim 10 jaar geleden – ten tijde van de financiële tekorten – heeft de gemeente afscheid genomen van meer dan 50 ambtenaren. Gedeeltelijk is dit hersteld, bijvoorbeeld door het in dienst nemen van opvoedondersteuners en jongerenwerkers, of door samenwerking met andere gemeenten. Veel beleidsmedewerkers zijn echter nooit vervangen.

Nu het financieel beter gaat, merken we dat onze ambities soms niet meer passen bij de capaciteit van de gemeente. Neem de woningbouwopgave: als we veel meer willen bouwen, moeten we ook ambtenaren hebben die tijd hebben om veel projectontwikkelaars te benaderen, bij andere gemeenten rond te kijken, ideeën op te doen en plannen te maken. Daarom hebben we vorig jaar samen met de VVD een motie ingediend om te laten onderzoeken hoe de ambtelijke organisatie functioneert en wat er beter kan.

Inmiddels is het rapport van onderzoeksbureau ‘& VandeLaar’ binnen. De onderzoekers geven de medewerkers van de gemeente – terecht – een groot compliment voor hun betrokkenheid en laagdrempeligheid. Volgens de onderzoekers is er echter wel “een mismatch tussen de bestuurlijke ambities en de beschikbare ambtelijke capaciteit”. Met andere woorden: we willen te veel voor het aantal mensen dat we hebben. Dan kunnen we onze ambities verlagen, maar wij kiezen er dan voor om te kijken hoe we de ambtelijke organisatie uit kunnen breiden, zodat we de uitdagingen van de toekomst wél goed het hoofd kunnen bieden. Hierbij hebben we met nadruk ook aandacht voor het aantrekken en behouden van jong talent én ervaren experts.

Het gaat ons niet alleen om uitbreiding, maar ook om slimmer werken. Volgens de onderzoekers zou er nog meer aandacht kunnen zijn voor strategie en visievorming, en integraal werken. Hier willen we de komende tijd ook extra op in zetten. Daarom gaan we in de komende raadsvergadering akkoord met het opstellen van een ontwikkelplan over hoe we de organisatie kunnen uitbreiden, maar zeker ook versterken. Ook willen we met spoed meer mensen aanstellen op thema’s als duurzaamheid en vergunningverlening, zodat de grootste knelpunten snel kunnen worden weggenomen.

Onze prachtige gemeente staat voor grote uitdagingen: de energietransitie, de woningbouwopgave, het behouden én versterken van de leefbaarheid in onze kernen, en de ontwikkelingen in het sociaal domein zijn slechts een paar voorbeelden van dingen die de komende jaren onze aandacht vragen. Als gemeente moeten we voorbereid willen zijn om hier een leidende rol in te spelen, en hiervoor moeten we intern onze zaken op orde hebben. Zodat we voorbereid zijn op de toekomst.

Heeft u hier nog vragen over, of zijn er andere zaken die u met ons wil delen? Dan gaan we graag met u in gesprek!

Theo van den Berkmortel
Raadslid CDA Gemert-Bakel