22 juni 2020

Regionale Energiestrategie en Zonne-energie

Besturen is vooruitzien. Dit is een gezegde waaraan ik als CDA raadslid moest denken bij de onderwerpen die afgelopen week op de agenda van de raadscommissies stonden. Ook in deze vanwege het Coronavirus moeilijke tijd heeft het geen zin om stil te blijven zitten en niets te doen. Er is immers nog werk genoeg te doen en het CDA wil zaken bereiken voor onze gemeente. Een kleine greep uit de vele onderwerpen die er afgelopen week op tafel lagen:  Kadernota 2021, goedkeuring bestemmingsplannen voor het Stedelijk gebied en het Buitengebied, Woonvisie 2020-2024, afwegingskader zonne-energie en de concept Regionale Energiestrategie(RES). Op 9 juli nemen we als gemeenteraad hierover de besluiten.

Bij alle besluiten die genomen worden staat voor het CDA voorop een gedragen besluit voor onze inwoners te nemen. Rentmeesterschap, de wereld beter achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen staat voor ons hoog in het vaandel. Daarom licht ik er nu een tweetal onderwerpen uit  waarover we gesproken hebben. Deze gaan over het voor het CDA belangrijke duurzaamheid.

Een hiervan is de RES. Hierbij moeten we als 21 gemeenten van zuidoost-Brabant een Regionale Energiestrategie ontwikkelen die gaat over onder andere de besparing van energie, opwekken van duurzame elektriciteit en warmtetransitie in bebouwde omgevingen. Een concept hiervan ligt nu voor waar alle gemeenteraden op mogen reageren. Definitieve besluitvorming vindt pas plaats vlak voor de zomer van 2021. In de RES regelen we de hoeveelheid energie en waar we de mogelijkheden geven om deze duurzame energie op te wekken. In 2050 willen we af van fossiele brandstoffen en willen we naar energie uit zon , wind en biomassa. Om dit mogelijk te maken moeten we keuzes maken waar en onder welke voorwaarden we dit toestaan. De overheid dwingt ons om als regio die keuzes te maken. Doen we niets dan wordt het ons van overheidswege opgelegd. Dit wil het CDA zeker niet. We staan nu aan de lat voor minimaal onze eigen energiebehoefte.

Een van de manieren om duurzame energie op te wekken is via zonne-energie. Het afwegingskader zonne-energie dat op de agenda stond biedt ons als gemeente de mogelijkheid om te sturen op mogelijkheden, locaties en initiatieven voor opwekking: wat staan we waar wel en wat staan we niet toe. Zo zijn er recent initiatieven voor zonneweiden. Voor het CDA is hierbij o.a. belangrijk dat: niet alle goede (landbouw)gronden worden volgebouwd, er goede landschappelijke inpassing is op locaties en beperking van grootte tot 4 en 6 hectare. Een mooie locatie voor een grote zonneweide is mogelijk nabij vliegbasis De Peel. Belangrijk is ook dat als het op een locatie mogelijk is er een goede omgevingsdialoog is met de omwonenden. Het is dan uiteindelijk aan de ondernemers en omwonenden om te bepalen of het er daadwerkelijk komt. Over 30 jaar in 2050 zullen we pas weten of we met de besluiten die we nu nemen de doelstellingen gehaald hebben.. Niets doen is geen optie.

Wim Meulenmeesters

Raadslid CDA Gemert-Bakel