20 juni 2022

Regionale Samenwerking heeft meerwaarde

Regionale Samenwerking is in meerdere vormen aanwezig en vindt ook op diverse terreinen in verschillende verbanden plaats. Als gemeente Gemert-Bakel werken wij op meerdere terreinen samen met andere gemeenten uit onze regio. Door regionale samenwerking heb je als gemeenten o.a. een sterkere positie richting de provincie en landelijke overheid, en kunnen taken soms op een efficiëntere manier uitgevoerd worden dan dat je het als gemeente alleen doet. Onze insteek was, is en blijft dat we als gemeente lokaal doen wat lokaal kan en regionaal als het meerwaarde heeft. De afgelopen periode zijn er in raads- en commissievergaderingen verschillende terreinen behandeld. Graag informeer ik u over de verschillende vormen van regionale samenwerking en wat zij doen.

Een grote is de Metropool Regio Eindhoven (MRE). Binnen de MRE wordt er door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant samenwerkt op diverse terreinen en zorgt het voor verbinding op 4 belangrijke kernthema’s: Energietransitie, Transitie Stad en Platteland, Economie(Brainport) en Mobiliteit.  Een voorbeeld: deze regio staat overal bekend vanwege ontwikkeling van zeer hoogwaardige technologie voor bijzondere producten. Diverse bedrijven in onze gemeente fungeren als toeleverancier voor bedrijven die deze maken. Belangrijk om hierbij te weten is dat er ook voor onze ondernemers een Stimuleringsfonds voor ontwikkeling van innovaties aanwezig is. Het CDA Gemert-Bakel blijft de meerwaarde van MRE voor onze gemeente positief maar kritisch volgen.

Een andere vorm van regionale samenwerking waar je ieder jaar mee te maken krijgt is de Belastingsamenwerking Oost-Brabant.  Hieraan nemen wij sinds 2018 deel. Het grote voordeel hiervan is dat je nu jaarlijks één geïntegreerde aanslag krijgt van gemeentelijke belastingen zoals OZB, afval, riool, maar ook waterschapsbelasting. Dit is veel duidelijker en gemakkelijker voor de inwoners dan allemaal aparte aanslagen.

De GGD is bij iedereen natuurlijk bekend, meest recent door het testen en vaccineren m.b.t. Corona. Het is verder een belangrijke samenwerkingspartner omdat de GGD op gemeentelijk niveau een aantal taken uitvoert op het gebied van gezondheid(o.a. 0 tot 4 jarigen en jeugd tot 18 jaar). Een van de onderdelen die verder onder de GGD valt is, hoewel wellicht onverwacht, de aanrijtijden van ambulances. Deze voldoen in onze gemeente niet overal aan de norm. Op aandringen van het CDA blijft de gemeente zich bij de GGD inspannen voor de verbetering hiervan.

Daarnaast is er gesproken over de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. De VRBZO speelt o.a. een prominente rol bij de brandweer, incidentbestrijding en risicobeheersing en wil iedereen bewust maken van risico’s in zijn of haar omgeving.  BLINK is een samenwerkingsverband waar wij continu mee te maken krijgen.  Zij zorgen er iedere keer voor dat de groene en grijze vuilcontainers opgehaald worden. Ook de Peelgemeenten op gebied van (jeugd-)zorg en de Omgevingsdienst (ODZOB) zijn samenwerkingsverbanden waar wij als gemeente Gemert-Bakel continu mee te maken hebben.

De meest voorname regionale samenwerkingsverbanden zijn aan bod gekomen. Ieder heeft een meerwaarde wat het CDA betreft. Zoals gezegd we doen lokaal wat lokaal kan, en regionaal als het moet/meerwaarde heeft.

Thijs van den Elsen

CDA Gemert-Bakel