02 mei 2022

Ruim 31.000 inwoners maken Gemert-Bakel

Jij, ik, wij. Samen maken we met zo’n 31.000 inwoners Gemert-Bakel. Ieder vanuit zijn eigen  betrokkenheid. De één wat meer dan de ander, maar we kunnen niet zonder elkaar. Een goede buur, een vriend, collega of iemand vanuit een vereniging. Gelukkig hebben we vaak iemand in onze nabijheid als we hulp nodig hebben. Dat vinden we bijna altijd vanzelfsprekend. Een aantal mensen zet zichzelf daarbij zelfs jaar in jaar uit met hart en ziel in voor zijn of haar omgeving. En deze meer dan gemiddelde inzet wordt dan ook af en toe beloond met een koninklijke onderscheiding. Maar liefst 11 personen uit onze gemeente mochten dit jaar als dank voor hun jarenlange inzet deze blijk van waardering ontvangen. Meer dan verdiend en vanaf deze plek van harte gefeliciteerd namens het CDA Gemert-Bakel!
Vrijwilligers vormen toch bij veel activiteiten en verenigingen de motor. En ken je iemand waarvan je vindt dat deze persoon een koninklijke onderscheiding zou moeten krijgen? Draag diegene dan voor bij de gemeente!

En hoe onmisbaar vrijwilligers zijn heb je kunnen zien bij de tal van activiteiten die georganiseerd zijn rondom koningsdag. Het was fantastisch om dit na enkele jaren weer echt samen te kunnen vieren. De vele blije snoetjes tijdens de koningsspelen op de basisscholen, maar ook de drukte in de dorpskernen en bij sportverenigingen tijdens koningsnacht en -dag. Wat hebben we het gemist. Ook hier maken we samen Gemert-Bakel!

Maar hoe verbroederd wij ons voelen tijdens een lintjesregen of een koningsdag, hoe erg het er een paar duizend kilometer verderop aan toe gaat. De berichten in het nieuws stemmen ons somber en het ongeloof over deze verschrikkelijke oorlog overheerst. Tal van initiatieven en opvangplekken zijn de afgelopen weken georganiseerd om mensen die huis en haard hebben verlaten een veilige plek te kunnen bieden. Ook dit doen we samen!

Maar ook het herdenken van onze oorlogsslachtoffers verbindt ons. Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Stil om te herdenken en te overdenken dat we vrijheid mogen en moeten delen met elkaar! Ook daarbij laten we zien waar we als gemeenschap sterk in zijn.
Op 5 mei mag de vlag weer in de top en vieren we samen onze vrijheid, onze democratie. Een democratie waar plek is voor iedereen, we onze mening in vrijheid kunnen uiten. Een plek waar we door inzet van onze vrijwilligers, mantelzorgers, jij, ik, wij… samen Gemert-Bakel maken! En daar zijn we ontzettend trots op!

Namens CDA Gemert-Bakel,

Hanneke Coppens