03 oktober 2019

Trap op, trap af van het Rijk voelt als trap na

In juli 2018 heeft het CDA Gemert-Bakel het initiatief genomen om in de gemeenteraad met alle politieke partijen een brief te versturen naar de bestuurders in Den Haag. In die brief is aandacht gevraagd voor de grote zorgen die wij hebben over de financiële tekorten op de zorgbudgetten. Met name op het gebied van jeugdzorg komen heel veel gemeenten geld te kort.

We deden een dringend beroep aan Den Haag om ons als gemeente in staat te stellen de Jeugdwet goed uit te blijven voeren. Als gemeente willen wij ons inzetten om de kosten van de jeugdzorg te beperken en de transformatie verder door te zetten. Hiervoor vragen wij meer middelen vanuit de Rijksoverheid, zodat onze jongeren kunnen blijven rekenen op goede zorg. Inmiddels komt er extra geld, maar het is niet voldoende en we lopen daarbij tegen een volgende onzekerheid aan: de onvoorspelbare schommelingen in het geld dat van het Rijk komt.

De ‘trap op-trap-af-methode’
Gemeenten zijn voor het overgrote deel van de inkomsten afhankelijke van de Algemene bijdrage van de Rijksoverheid en dit wordt verdeeld via het zogenoemde accres. Als het Rijk meer geld uitgeeft, dan krijgen de gemeenten ook meer. Blijft er bij het Rijk geld op de plank liggen, dan krijgen gemeenten minder. Daardoor moeten we als gemeente continu begroten met nieuwe cijfers. De ene keer positief, de andere keer negatief en we weten niet wat het over een half jaar weer is. Door het overhevelen van de drie decentralisaties is de impact van de trap-op-trap-af-methode alleen maar groter geworden. Terwijl het Rijk een begrotingsoverschot heeft van ruim 10 miljard krijgen wij als gemeenten korting op korting en moeten wij besluiten nemen die alle inwoners en onze voorzieningen raken. Dat is niet uit te leggen.

Een motie
Daarom hebben wij een motie opgesteld die het college opdracht geeft een krachtig signaal af te geven bij de Minister over de noodzaak voor de bijstelling van de rekenmethode die gebruikt wordt bij trap op, trap af. Het CDA vindt dat de gemeenteraad van Gemert-Bakel hierin een gezamenlijke opdracht heeft en zijn dan ook blij dat onze motie gesteund is door alle partijen in de raad.

Naar de minister! CDA-raadslid Fons Verhees is met de motie onder zijn arm naar minister de Jonge in Den Haag gegaan en heeft deze aan hem overhandigd. Wij laten geen kans liggen om het Gemert-Bakelse geluid in Den Haag te laten horen. In Den Haag wordt de afgelopen jaren continu verteld dat mensen in Nederland erop vooruitgaan, de koopkracht stijgt. Maar hoe realistisch is dat verhaal als gemeentelijke lasten moeten stijgen door korting op korting op de rijksbudgetten die naar gemeenten gaan. Voor ons is dit voldoende aanleiding om net als vele andere gemeenten een motie op te stellen en het college op te roepen dit signaal over te brengen bij de minister. Want wij willen geen trap na voor onze inwoners!

Anita Relou
(06-13048355)