20 juli 2020

Uit de Raad

In de eerste periode van de coronacrisis hebben wij als raad nagenoeg geen vergaderingen gehad en alleen de hoognodige besluiten genomen. Dat is gek om als volksvertegenwoordiger niet alle besluiten te kunnen nemen die je wenst. Maar we hebben gelukkig niet stil gezeten.

Op 9 juli stond de Kadernota op de agenda van de raad. Dat is terug kijken naar het afgelopen jaar, resume van het huidige jaar en vooruit kijken naar het volgende jaar. Voor ons als CDA Gemert-Bakel heeft de coronacrisis de aanzet gegeven om anders te gaan denken. Omdenken, of beter gezegd het positieve eruit te halen.

Zo is er meer terrasruimte gegeven aan de horeca. Hieruit komen vele positieve reacties. Het gaat nu om het zelfde aantal stoelen op meer ruimte. Wij hebben daarom aan het college gevraagd om in overleg met de horeca en de centrumondernemers te bekijken of er een terrassenbeleid gemaakt kan worden. Hierbij rekening houdend met retail en horeca waardoor middels samenwerken een echt versterking kan ontstaan voor de centra.

Dan is 2020 een jaar waarin 1 van onze kernen wat te vieren heeft. Handel bestaat 800 jaar. Maar het is ook het jaar van 75 vrijheid. Helaas hebben wij dit niet kunnen vieren zoals het zou moeten. Want deze vrijheid is een groot goed. Om toch hierbij stil te staan hebben wij een motie ingediend voor de aanleg van een “wit Anjer perkje”. Met dit perkje dat bloeit in de dagen en weken voorafgaand aan de Nederlandse Veteranendag eren wij onze veteranen.

Normaal geven wij bij de kadernota de kaders en richting mee voor de begroting. In deze vergadering doen we dat ook maar is er geen besluit genomen maar alleen kennis van de kadernota. In 2019 hebben wij als gemeente ons benodigde weerstand vermogen weer behaald. Dit is echt een compliment waard dat onze gemeente de financiën weer op peil heeft. Maar we zien dus ook dat het financiële en inhoudelijke beeld te zeer geraakt wordt door de gevolgen van de coronacrisis. De coronacrisis raakt alles en iedereen, van besluiten van vorig jaar tot in de toekomst. En dan zijn er ook nog bestaande onzekerheden zoals de drie decentralisaties in de zorg. Deze crisis overstijgt het lokale niveau. Wij hopen dan ook dat dit in Den Haag zeer duidelijk is dat niet alleen wij maar ook alle andere gemeente het zeer zwaar hebben zo.

Tot slot krijgen gemeenten dus te maken met een herverdeling van de inkomsten vanuit het Rijk. Dat het college een uitdaging heeft is duidelijk, maar wij hebben alle vertrouwen erin dat er een sluitende en goede begroting komt in november. Het CDA staat voor een bruisende gemeente en daar zullen wij ons voor blijven inzetten en onze verantwoordelijkheid voor nemen en hopen hierin op een goede constructieve samenwerking.

Dan rest mij u allemaal nog een super fijne vakantie toe te wensen! Let op uzelf, op elkaar en geniet!

CDA Gemert-Bakel

Stefan Janszen