26 april 2021

Uit de raad

In de raad van 22 april jl. is er een groot besluit genomen.
Het besluit over de nieuwe MFA in Bakel. Een zeer belangrijk onderdeel uit het Centrumplan Bakel.

Wij vinden het ontzettend belangrijk om onze kernen gezond te houden voor de toekomst. Het moeten aantrekkelijke plekken zijn om te wonen voor alle generaties.
Daar hoort een levendig centrum bij waar mensen graag vertoeven en verenigingen of maatschappelijke functies een plek hebben. Het CDA ziet de MFA graag centraal in het Bakelse dorpshart.
Daarom konden wij zeker instemmen met de voorkeurslocatie uit het haalbaarheidsonderzoek, de locatie van ’t Viltje.

Wel hebben we in een motie aangegeven dat er goed rekening gehouden moet worden met de belangrijkste wensen van de nieuwe gebruikers en dat de nieuwe MFA van binnen en buiten ook de juiste uitstraling krijgt, behorende bij een dergelijk beeldbepalend pand in het centrum van Bakel.

Bakel krijgt hiermee haar gewenste huiskamer en in onze ogen de best mogelijke toekomstgerichte oplossing.

Ook hebben we een motie ingediend om te onderzoeken hoe het gemeenschappelijke karakter van het Parochiehuis ook in de toekomst behouden kan blijven voor Bakel.

Aan het begin van de vergadering hebben wij 2 raadsvragen gesteld.
De eerste inzake het besluit van de provincie om de N605 (Boekelseweg) op te knappen i.p.v. te verleggen. Wij maken ons grote zorgen over de omgang van de provincie met de aanwonenden.
n dan met name het einde van het proces en het besluiten niet de weg te verleggen. Het college gaat in gesprek met de provincie over hoe wij wensen dat er omgegaan wordt met onze inwoners.

De tweede was een vraag over het verbeteren van de toegankelijkheid van onze gemeentelijke website zodat ook slechthorenden en slechtzienden goed alle informatie van de website kunnen verkrijgen.
Het college heeft toegezegd dat de website o.a. voorzien gaat worden van een knop “klik voor Teletolk”. Wij vinden het belangrijk dat niemand tussen wal en schip valt in Gemert-Bakel.

Tot slot hebben wij nog twee moties ingediend.

Op initiatief van het CDA is de motie “knelpunten N272” aangenomen.
Hierin geeft de raad het college de opdracht om bij de provincie te pleiten voor behoud aansluiting Broekstraat op West-Om, behoud oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers bij de West-Om en de Groenendaal, aanpak van de rotonde Jos Maas door daar twee losliggende fietspaden te realiseren en een fiets en voetgangerstunnel bij Eeuwsel.
Het college gaat hiermee op pad met als doel onze gemeente goed bereikbaar te houden.

De motie “WOZ-bezwaarschriften via No-Cure-No-Pay kosten de gemeenschap veel geld” is ook aangenomen. Hierin roepen we het college op een motie in te dienen op de eerstvolgende ALV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om het probleem dat NCNP-bureaus veroorzaken aan te pakken. Deze bureaus kosten de gemeenschap veel geld.
De kosten komen rechtstreeks voor rekening van de Gemeente Gemert-Bakel en dat willen wij juist niet.

Wilt u graag met ons in gesprek? Neem dan vooral contact op.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen