30 januari 2023

Uit de raad

Mensen vragen mij wel eens wat is nu leuk aan een raadsvergadering? Ik neem u graag mee naar afgelopen raadsvergadering. Buiten dat er ook gelachen wordt, geeft een raadsvergadering mij een voldaan gevoel. Je besluit mee over dingen die onze gemeente mooier en beter maken. In de afgelopen raad hebben wij bijvoorbeeld als hamerstukken, bestemmingsplannen vastgesteld om woningbouw mogelijk te maken. Deze keer voornamelijk goedkopere koop- en sociale huurwoningen. Dat draagt bij aan het bouwen van woningen waar zoveel vraag naar is. Maar ook hebben we besloten hoe we omgaan met onze monumenten.

Waar wij als raad nog een debat over hebben gevoerd is het toestaan van een Landal recreatiepark van 136 woningen in Bakel. Een huidige camping wordt omgebouwd tot een mooi park. Dit gaat bijdragen aan de schaalsprong die onze gemeente maakt. En natuurlijk zorgt dit voor recreatie en toerisme. Als CDA Gemert-Bakel hebben we ook nog wat dingen meegegeven aan de wethouder. Zoals dat het goed ingepast moet worden in het groen en dat wij verkeerstellingen willen zodat de veiligheid en overlast geborgd wordt. Dit hebben we via een motie gedaan met nagenoeg alle partijen.

Tot slot besloten we dat er een nieuwe trekkerwand en toneelgordijnen komen in de Eendracht. Dit is een grote uitgave voor onze gemeente van ruim €400.000,-. Namens het CDA mocht ik dit onderwerp behandelen. Daarin heb ik uitgesproken dat wij deze investering noodzakelijk achten. De Eendracht heeft een grote maatschappelijke waarde. Buiten de culturele sector die veel doet in dit theater zien wij ook dat onze verenigingen (zoals carnaval en dans) veel gebruik maken van de Eendracht. Daarnaast staat bij ons de veiligheid voorop en daarom moesten de trekkerwand en gordijnen vervangen worden. Wij hadden liever gezien dat het bedrag in een leningsvorm werd verstrek om vervolgens op basis van een totaalplan de financiën te herstructureren. Wij denken dat dit het beste en waardevolste zou zijn voor iedereen. Gelukkig stemden bijna alle partijen voor onze motie om het totaalplan voor de aankomende 10 jaar te maken. Het belangrijkste is dat de Eendracht veilig het nieuwe theaterseizoen in kan!

Het is mooi te zien dat de raad, op 1 onderwerp na (recreatiepark Grotel), unaniem voor alle besluiten stemde. Dat geeft een voldaan gevoel. Het afsluitende drankje met z’n allen geeft veel gezelligheid. Raadswerk is dus heel leuk! Ook interesse? Stuur gerust een berichtje.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen