20 maart 2017

Uit de raadsvergadering

Categoriseringsplan wegennet, 80 moet 80 blijven!

Eind vorige eeuw is in Brabant afgesproken dat als de provinciale rondwegen rond de dorpen klaar zijn, de gemeentelijke verbindingswegen afgewaardeerd zouden worden naar 60 km wegen. Zo wilde men sturen om het verkeer minder gebruik te laten maken van de gemeentelijke verbindingswegen. Dit onder het mom van veiligheid. In de wegen zouden daarnaast verkeersremmers ingebouwd. De overheid ziet het liefst dat deze wegen zogenaamd Veilig 60 ingericht worden. Dit betekend dat de weg smaller mag zijn en dat er geen fietspad langs hoeft maar dat het langzaam verkeer op dezelfde weg zit. Daardoor zal ook het snelverkeer wat afgeremd worden. Wij  als CDA vinden het uitermate belangrijk dat al onze kernen via zoveel mogelijk toegangswegen goed en snel bereikbaar zijn en dat deze voorzien zijn en blijven van minimaal één vrij liggend fietspad. Wij hebben gemerkt dat er bij onze inwoners vrijwel geen draagvlak is voor het afwaarderen van de betreffende wegen naar 60 km per uur. Daarnaast vinden onze inwoners het fietsen op de rijbaan gevaarlijk en geeft het ze een gevoel van onveiligheid. Natuurlijk vinden wij  ook dat het wegennet in Gemert-Bakel zo veilig mogelijk ingericht moet worden. Maar wij geloven niet in het huidige voorstel om  alle betreffende wegen af te waarderen naar 60 km per uur. In onze ogen creëer je een schijnheiligheid. Bovendien geven de drempels belemmering voor de hulpdiensten. Tel daar ook nog de extra kosten voor aanleg bij op dan begrijp je dat wij en met ons de Dorpspartij , Realisten, Opa en PvdA geen afwaardering van deze wegen willen. We hebben dan ook een amendement ingediend om het college dringend te verzoeken de situatie op de meeste toegangswegen ongewijzigd te laten. Dit betekent de meeste wegen gewoon 80 km houden met minimaal één fietspad langs de rijbaan.  Wij willen de te besparen kosten graag inzetten voor het financieren van andere uitdagingen als het gaat over de bereikbaarheid van heel Gemert-Bakel .

Extra geld voor de handhaving van hondenpoep

Ja wij vinden het in eerste instantie de verantwoordelijkheid van onze hondenbezitters om te zorgen dat de uitwerpselen van hun viervoeter niet op de stoep belandt maar in een zakje.
Echter hoeven zien we ook dat heel veel mensen dit niet doen tot overgrote irritatie van veel van onze inwoners. Vieze schoenen, wielen van kinderwagens die besmeurd zijn en veel klachten hierover bij de gemeente.
Het CDA vindt dat er dus meer gedaan moet worden om dit probleem op te lossen. Vooral op openbare plekken zoals scholen of openbare speelplaatsen. Hiervoor heeft het CDA dan ook een motie ingediend en deze is met steun van D66, LR en OPA ook aangenomen. Er komt dus extra geld voor handhaving op hondenpoepoverlast maar ook een stukje facilitering van de hondenbezitters om ervoor te zorgen dat ze geen enkele reden hebben om niet te voldoen aan de afspraak die we in onze gemeente hebben om de uitwerpselen van je hond op te ruimen!

Fractie CDA Gemert-Bakel