29 augustus 2019

Uitbreiding vluchten vliegbasis De Peel, eruit halen wat erin zit!

Vroeger maakte ik mij wel eens zorgen. En nu nog steeds. Ik kan piekeren over kleine dingen. Slecht slapen doe ik gelukkig niet. Bij zorgen maken ga je ook vaak uit van het slechtste scenario. En kom je er achteraf pas achter dat het wel meevalt. Vaak gaat het dan over situaties die je zelf kunt keren of sturen.

Maar wat als we een situatie niet kunnen keren? U raadt het al. Ik heb het over de plannen van Rijksoverheid om weer te gaan vliegen op Vredepeel met 1.800 vliegbewegingen. En dat is niet mis! De afgelopen weken heeft onze fractie meerdere voorlichtingsavonden over de reactivering van de Vliegbasis De Peel bezocht. Vele vragen en onzekerheden werden er uitgesproken. Deze komen voort uit de zorgen die onze inwoners hebben. Dit zijn wat ons betreft in heel veel gevallen ook terechte zorgen! En ook wij als fractie hebben veel zorgen en onzekerheden.

Hoe kunnen we, als we de situatie echt niet kunnen keren, en dat zal in het geval van dit plan een hele moeilijke opgave worden, eruit halen wat erin zit! Want maar gaan zitten wachten en hopen dat het meevalt is voor ons niet bespreekbaar.

De positieven onder ons zouden zeggen goed voor de werkgelegenheid. En het draagt bij aan de algemene veiligheid. En inderdaad, dat levert voor het collectief voordeel op maar niet specifiek voor onze gemeente. Onze gemeente krijgt toch wel wat nadelen op het bordje. En zijn die in verhouding tot de algemene baten?

Op 10 september is er een commissievergadering waar dit onderwerp geagendeerd staat en defensie ook aanwezig is. Het moment dus om onze vragen te stellen maar ook aan te geven wat we vinden dat in ieder geval geregeld moet worden voor onze inwoners! Denk dan aan beperkende maatregelen als het gaat om geluidsoverlast, minimale nachtvluchten, continu kunnen beschikken over actuele meetinfo zodat ook snel bijgestuurd wordt bij toenemend overlast, hoe wordt er omgegaan met onze natuurgebieden en kan deze reactivering wel door de stickstof regelingen (PAS) en zo zijn er nog veel meer te bedenken. Maar alleen vragen stellen is niet voldoende, wij willen betrokken blijven bij het proces.

We hebben al veel contacten met mensen die zich zorgen maken maar graag luisteren we ook naar uw zorgen of horen we van u waar echt aandacht voor moet zijn. Want als we het niet kunnen keren moeten we eruit halen wat erin zit. En daar kunnen we uw input heel goed bij gebruiken. Dus mail of bel uw zorgen en vragen door!

CDA Gemert-Bakel

Stefan Janszen