21 december 2017

UwKERNgezond! (ook op de grond)

Afgelopen zaterdagochtend hebben wethouders, fractie- en commissieleden van het CDA Gemert-Bakel zwerfafval opgeruimd. Één groep is zwerfafval gaan rapen in De Mortel en Gemert en één groep in Bakel. In een paar uurtjes tijd hadden we de nodige zakken vol. Het bevestigde wat we eigenlijk al wisten: zwerfafval is ook in Gemert-Bakel een probleem!

Zwerfafval

Zwerfafval is afval dat op straat of in de natuur rondslingert. Het is bewust of onbewust door mensen weggegooid of achtergelaten op plekken waar het niet thuishoort. Zwerfafval blijft langer zwerven dan je denkt! Blikjes vergaan pas na 50 jaar, plastic flesjes vergaan helemaal niet. Ook “natuurlijk” afval, zoals bananenschillen, blijft meer dan een jaar liggen. Het is schadelijk voor mens, dier en milieu; het zorgt voor ergernis, vervuilt de bodem en dieren eten het op of raken er in verstrikt.

Wat viel ons op?

Het meeste afval lag langs de doorgaande wegen. Ook die zonder fietspad. We raakten de tel van het aantal gevonden RedBull-blikjes al snel kwijt. Er ligt meer dan je op het eerste oog ziet. Zo zit er vaak onder in struiken nog het nodige afval tussen de takken. Af en toe schrik je van wat je vindt. We vonden achter sporthal de Beek afval gerelateerd aan drugs. Dit hoort niet thuis in een omgeving waar kinderen spelen!

Zelf iets doen aan zwerfafval? De gemeente kan helpen.

Om te beginnen zijn we samen verantwoordelijk voor het schoonhouden van onze leefomgeving. Gooi dus geen afval zomaar in de berm. We kennen al de Landelijke Schoonmaakdag, maar die ene dag per jaar is niet genoeg. Daarom stimuleert de gemeente initiatieven die gericht zijn op het opruimen van zwerfafval. Stel dat u bijvoorbeeld vanuit de buurt of school actie wilt ondernemen, dan hoeft u niet zelf voor de kosten daarvan op te draaien. De gemeente heeft hiervoor geld gereserveerd. Op de site van de gemeente vindt u (zoek op “zwerfafval”) meer informatie en een aanvraagformulier. Hierop kunt u uw plan uitleggen en aangeven wat u denkt nodig te hebben aan materiaal. Wilt u alleen een dagje opruimen, en daarvoor graag materiaal van de gemeente gebruiken? Ook dat kan. Bel het centrale nummer (0492-378500) en de gemeente helpt u verder.

Ook wij kunnen helpen

Wilt u ook graag zwerfafval aanpakken, maar weet u niet goed hoe? Wilt u hulp bij het invullen van het aanvraagformulier of het benaderen van de gemeente voor materiaal? Stuur gerust een mailtje, dan proberen we te helpen. Daarnaast gaan we als CDA onze opruimactie enkele keren per jaar herhalen. Dat zullen we dan aankondigen, zodat wie wil kan aansluiten. Kent u een plek die aangepakt moet worden, laat het ons dan weten.

Samen houden we Gemert-Bakel schoon.

In wijken waar regelmatig wordt opgeruimd, wordt minder rotzooi achtergelaten. Opruimen werkt! Wij vonden het leuk om te doen, gezond bewegend in de buitenlucht. Zoals te zien in het filmje van onze opruimactie op onze Facebookpagina en op YouTube: youtu.be/sOsSNMl7rnQ

Helpt u ook mee?

Rick van Kessel