13 september 2021

Vakantie is weer voorbij

De vakantieperiode is weer voorbij. De scholen zijn weer begonnen en zo hebben wij als CDA Gemert-Bakel de draad weer opgepakt voor ons raadswerk. Ik hoop dat iedereen ook heeft kunnen genieten van een fijne zomervakantie en dat iedereen wat leuks heeft kunnen doen.

Vorige week hebben wij als raad (een afvaardiging daarvan) een gesprek gehad met Goed Wonen. Daaruit kwamen een aantal interessante dingen naar voren. Wij zijn blij dat Goed Wonen ook haar focus heeft op alle andere kernen naast Gemert. Dat Goed Wonen wellicht eerder bij plannen betrokken kan worden is misschien waar. Maar uiteraard geldt dit ook andersom.

Verder ontstond er een interessant gesprek over Tiny Houses. Goed Wonen ziet hier een (tijdelijke) oplossing voor bijvoorbeeld onze jongeren. En daar zijn wij het als CDA Gemert-Bakel mee eens. Daarom gaan wij kijken of er gezamenlijk met alle fracties hier weer richting aan gegeven kan worden. Want een eerder voorstel van het CDA voor een Tiny Houses-beleid heeft het niet gehaald.

Daarnaast is er nog gesproken over de groennorm. Goed Wonen gaf aan dat dit een dure component is die niet ten goede komt voor de goedkope woningsector. Hoewel deze van groot belang is in onze woningbouwplannen t.b.v. een fijne groene leefomgeving, de biodiversiteit in onze gemeente en het voorkomen van hittestress, zien we dat deze norm prijsopdrijvend werkt. Reeds eerder hebben wij gepleit voor afschaffing van de groennorm voor extra starterwoningen. Goed Wonen wenste maatwerk. Echter dat vraag een flexibele opstelling van ons als raad. Wij zullen ons in ieder geval flexibel opstellen als dit ten goede komt voor de woningen. Er dient dus goed gekeken te worden naar oplossingen in de brede zin. Echter zou Tiny Houses in onze ogen de eerste stap zijn naar (tijdelijke) oplossingen.

Deze week starten de commissievergaderingen ook weer. 2 volle agenda’s. De agenda van sociaal domein is leeg. Helaas kunnen wij daarom onze motie “bevolkingsonderzoek” niet behandelen in de commissie. Dat zullen wij dus direct in de raadsvergadering van oktober doen. De staatsecretaris heeft besloten de intervaltijd voor een onderzoek van 2 naar 3 jaar te verlengen. Dat is voor ons niet wenselijk en zullen wij het college oproepen dit kenbaar te maken in Den Haag. Dat zullen wij ook meegeven aan ons Kamerlid Inge van Dijk.

Verder komt er, n.a.v. gesprekken met omwonenden, ook een motie van CDA en Dorpspartij aan de orde om de Burgemeester de Bekkerlaan te herinrichten naar 30 km/h. Deze is nu nog 50 km/h en de snelheid wordt vaak ver overschreden.

Verder gaat dit aankomende half jaar natuurlijk in het teken staan van de gemeenteraadsverkiezingen. Wij gaan onze campagne de komende tijd opstarten. Wij verzekeren u echter dat wij ons tot de komende gemeenteraadsverkiezingen nog  keihard inzetten om deze raadperiode tot het einde een succes te laten zijn.

Mochten er naar aanleiding van dit artikel vragen zijn of wilt u ergens anders graag uw gedachten over uitwisselen, dan horen wij dit graag van U.

Namens de fractie van CDA Gemert-Bakel

Stefan Janszen