28 januari 2019

Van antiekbaan naar atletiekbaan; renovatie is nodig

Mensen in beweging krijgen. Het is een van de hoofddoelen van de Gemertse Atletiek Club (GAC). Een mooi streven, maar dan moet de plek om dat te doen uiteraard ook geschikt zijn. De atletiekbaan is dat op dit moment helaas niet. Meer een antiekbaan dus. En dat is niet de baan die een vereniging als de GAC past.

De GAC is een bloeiende vereniging met zo’n 450 leden en zelfs een groeiend ledenaantal. Een vereniging met de zaken goed op orde. De zelfredzaamheid is groot. De zaken zijn zo goed op orde dat de baan al veel langer mee gaat dan eigenlijk gepland. De huidige atletiekbaan is namelijk van 1998. Deze baan zou in 2013 aan vernieuwing toe zijn. Door goed onderhoud gaat de baan al zo’n zes jaar langer mee dan gepland. Keurig! Helaas komt dan nu toch het moment dat de baan aan renovatie toe is. De baan zou uiterlijk nog een jaar langer goed gekeurd kunnen worden voor wedstrijden, maar uiteindelijk staat ook dan de renovatie te wachten.

Aanstaande donderdag staat de renovatie van de atletiekbaan als onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. De centrale vraag voor het CDA is: wil je de atletiekbaan als basisvoorziening in onze gemeente behouden? Wij kunnen die vraag met een volmondig ja beantwoorden. Naast dat het de thuisbasis is van de GAC, is het ook een voorziening gelegen op een centrale plaats, waar scholen en andere verenigingen graag gebruik van maken.

Wij vinden dat het hebben van voorzieningen in je gemeente geld mag kosten. Voorzieningen zijn essentieel om, in dit geval, mensen in beweging te krijgen. Uiteraard moet het wel financieel verantwoord blijven. Voor de renovatie van de baan brengt de vereniging daarnaast zelf ook het nodige geld en de inzet van vrijwilligers in. Zo kan de baan ook voor de komende 15 tot 20 jaar een centrale plek blijven voor onze atleten.

Het CDA is trots op actieve verenigingen zoals de GAC en hoopt dat de GAC ook na renovatie van de atletiekbaan het nodige aantal mensen in beweging weet te brengen!

Hanneke Dam

CDA Gemert-Bakel