15 juni 2020

Volledige Compensatie Grondeigenaren bij Drugsafvaldumpingen

Een van de kenmerken en nadelen van ondermijnende criminaliteit is dat deze op het eerste oog niet zichtbaar is. Men heeft het vaak niet direct in de gaten. Pas als er bijvoorbeeld een drugslaboratorium is opgerold blijken er met de kennis van achteraf toch bepaalde signalen geweest te zijn waaruit bleek dat er iets niet in de haak was. Een wel direct zichtbare vorm van deze ondermijnende criminaliteit is als er weer eens een drugsafvaldumping in met name het buitengebied heeft plaatsgevonden. Deze dumpingen door criminelen komen, o.a. in Brabant, maar al te vaak voor en zijn regelmatig in het nieuws geweest. Ze zijn zeer schadelijk voor mensen en dieren, maar ook voor natuur en milieu. Denk hierbij maar eens aan de bodemverontreiniging die ontstaat als deze schadelijke stoffen via lekkende gifvaten de grond intrekken of als ze in het water belanden.

Naast deze schadelijke effecten raken drugsafvaldumpingen tot heden ook nog steeds de portemonnee van particuliere grondeigenaren. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de kosten die het opruimen van het drugsafval met zich meebrengt. Dat is natuurlijk bijzonder vreemd en onrechtvaardig: Grondeigenaren die moeten opdraaien voor de kosten van de overlast en schadelijke effecten die criminelen veroorzaken. Dat is echt de omgekeerde wereld. Nu was er vanaf 2015 een regeling waarbij particulieren maar ook gemeenten een tegemoetkoming konden krijgen van maximaal 50% van de gemaakte kosten. In de loop van 2017 werd de regeling door het Rijk stopgezet en kon er alleen nog een beroep gedaan worden op provincies voor enige tegemoetkoming voor de weinige gelden die nog resteerden, zo ook in Brabant.

O.a. het CDA in onze provincie heeft zich hierbij echter niet neergelegd en heeft meermaals gepleit voor verdere tegemoetkoming bij de opruimkosten voor particuliere grondeigenaren. Een lijn die door het CDA Gemert-Bakel van harte is ondersteund. Dit resulteerde in april 2019 in de aangenomen motie van CDA Kamerlid Van Dam om voor “particulieren een structurele cofinancieringsregeling voor de opruimkosten van drugsafvaldumpingen te bewerkstelligen.” Al snel zegde CDA-minister Grapperhaus jaarlijks 1 miljoen euro vrij te zullen maken hiervoor en een regeling nader te zullen gaan uitwerken.

Ruim twee weken geleden kwam er witte rook en het verlossende bericht. Particulieren kunnen voortaan alle kosten die het opruimen van gedumpt drugsafval op hun grond met zich meebrengt vergoed krijgen. Hiertoe zal er vanaf 2021 een landelijk loket zijn waarbij men terecht kan. Voor de resterende maanden van 2020 kan men hiervoor nog terecht in Brabant aangezien onze provincie al veel ervaring heeft opgedaan met het verwerken van deze aanvragen voor financiële steun door de vele dumpingen die reeds plaats gevonden hebben. Ook worden alle aanvragen die al in een eerder stadium zijn ingediend met terugwerkende kracht volgens de nieuwe regeling behandeld. Het CDA Gemert-Bakel is erg blij en tevreden met deze nieuwe regeling. Hiermee komt er een einde aan de onrechtvaardige situatie dat grondeigenaren opdraaien voor de kosten die overlast en drugsafvaldumpingen door criminelen veroorzaken.

Thijs van den Elsen
Raadslid CDA Gemert-Bakel