04 juli 2021

Weer wandelen in de kasteeltuin

Ik start de dag met een ontbijtje met het gezin. Daarna samen met mijn zoontje op de fiets naar Sportpark Molenbroek voor de laatste training van de kleinste voetballertjes van VV Gemert. Na een heerlijke sportieve ochtend op naar huis, om daarna snel boodschappen te doen en aansluitend lekker te lunchen met mijn gezin in de tuin in het zonnetje. Dit zijn de momentjes waar ik van geniet. Zonder de steun van mijn gezin lukt het natuurlijk allemaal niet.

Vrienden uit Babberich zijn inmiddels over. Even in de tuin bijkletsen met ze. Daarna gezamenlijk wandelen naar het centrum om een drankje en hapje te doen bij één van onze lokale horeca zaken.

Politiek zit in allerlei kleine dingen. In dingen waar het om draait. We lopen via de Sint Annastraat, waar hard wordt gewerkt aan de reconstructie van het riool en deze straat. Het resultaat van fase 1 mag er nu al zijn. Dat wordt mooi! We bereiken het Ridderplein. Wat blijft het toch mooi hier zegt één van mijn vrienden. Op alle terrassen is het gezellig druk.

We strijken neer op het terras met uitzicht op het kasteel en raken aan de praat over het kasteel. Hoe mooi het is. Hoe de sloop van de Refter echt een goede zet is geweest. Je kijkt zo mooi het kasteelterrein op nu. Veel mensen die langskomen lopen stoppen even en kijken. Het kasteelterrein is nu al mooi maar iedereen ziet dat het nog mooier gaat worden. Het kasteel is uniek en gaat een toegevoegde waarde worden voor Gemert-Bakel. Mijn vrienden vragen wat nu de status is. Ik leg uit:

De gemeenteraad heeft het Masterplan van het kasteel vastgesteld. Dat zijn de kaders die de  kasteeleigenaar heeft meegekregen om daarmee ontwikkelingen te starten. Doel is altijd geweest behoud van het kasteel door ontwikkeling.
Als gemeenteraad beoordelen we een totaal plan. De gemeenteraad staat nu aan de vooravond om te besluiten om op enkele punten van het Masterplan af te wijken. Aan de raad wordt nu bijvoorbeeld gevraagd om niet links in de ommuurde tuin te bouwen maar rechts. Voor Het CDA Gemert-Bakel is het nog steeds ruimtelijk voorstelbaar dat er gebouwd wordt. Eén van de taken van de gemeenteraad is te beoordelen of ontwikkelingsplannen ruimtelijk voorstelbaar zijn. Niet om op de stoel van een ondernemer of college te gaan zitten. Ieder zijn eigen taak en verantwoordelijkheden.

Het CDA heeft reeds meerdere malen met de ondernemer gesproken. Wij geloven in zijn plannen. Wij zien de meerwaarde ervan in voor Gemert-Bakel en geloven dat deze plannen noodzakelijk zijn om het kasteel te kunnen behouden. Daarom zullen wij doen waar het om draait. Dat is o.a. in de komende raadsvergadering een motie indienen dat het park weer opengaat voor onze inwoners. Desnoods doen wij als gemeente een bijdrage in onderhoud. Want de volgende keer wil ik mijn vrienden meenemen het kasteel terrein op. Net zoals u ook graag weer in het park wil verblijven.

CDA Gemert-Bakel

Stefan Janszen