17 februari 2017

Werkbezoek CDA Gemert-Bakel aan Bouwbedrijf Raaijmakers

‘Iemand met eigen ideeën kan het beste voor zichzelf beginnen’. Daarmee openden Gerrit en Gerold Raaijmakers de presentatie op 6 februari 2017 toen de fractie van het CDA op bezoek was bij het familiebedrijf Raaijmakers. 45 jaar geleden startte Gerrit samen met zijn vrouw het bouwbedrijf. Zij wilde het voor iedere doelgroep mogelijk maken om zijn of haar persoonlijke woonwensen te realiseren. Dat doet het bedrijf vandaag de dag nog steeds. Niet meer onder de volledige leiding van Gerrit maar ook onder de leiding van zoon Gerold en dochter Jessica.

Het bedrijf maakte in de jaren ’80 de crisis mee en kwamen deze goed door. Kleinschalig bouwen voor starters met de mogelijkheid in betere tijden mee te laten groeien, was daarin de sleutel geweest. Dit ontwikkelde zij door naar een proces van bouwen waar de kosten laag waren en zij de kopers volledig kunnen ontzorgen. Dit heeft ze ook door de afgelopen crisis heengebracht.

Het bedrijf blijft vasthouden aan de visie dat zij zelf geen gronden aankopen, waardoor zij tevens geen concurrent zijn maar een klant van de grondbezitters. Wanneer je deze werkwijze kiest heb je dus veel vertrouwen nodig van partners. Dat zijn zowel particulieren en overheden. Een nauwe samenwerking is dus van groot belang. Dat zij dit vertrouwen hebben bewijst zich ook in de plannen die het familiebedrijf nog heeft op verschillende locaties in onze gemeente en daarbuiten.

Zo hebben zij plannen op onder andere Oudestraat, Den Elding en de Paashoef te Gemert en in Handel aan de Johannes Keizershof. Op dit werkbezoek hebben wij deze plannen toegelicht gekregen. Er is besproken wat er goed gaat en waar er nog ruimte zit voor verbetering. Onderwerpen als parkeren, groen en procedures zijn besproken. Wij als CDA kunnen hiervan leren en het proces waar nodig verbeteren.

Met trots vertelde Gerrit en Gerold over het plan Mickershof. Dat plan is nagenoeg gereed. Daar realiseren zij 44 woningen. Dit doen en kunnen zij niet alleen. Van de 18 partners/onderaannemers komen er 17 uit de gemeente Gemert-Bakel. Daar was de familie Raaijmakers erg trots op. En dat begrijpen wij!

Waar we nog meer over hebben gesproken is de samenwerking tussen een bedrijf als dit en de gemeente.
Wat gaat goed, wat kan beter, en hoe gaan we dit organiseren? Voor dat laatste zal het CDA met voorstellen komen want ook wij geloven dat het nog beter kan.

Het is mooi om te zien dat zo’n mooi familiebedrijf wordt overgenomen en voortgezet door een tweede generatie. Iets moois nalaten voor de toekomst past geheel binnen de visie van het CDA.

Wij danken de familie Raaijmakers voor de gastvrije en openhartige ontvangst en wensen ze veel geluk en wijsheid voor de toekomst. Dat er nog vele mooie projecten mogen worden gerealiseerd.

Het CDA gaat iedere maand bij een bedrijf op bezoek. Zijn we ook bij u welkom dan horen we graag van u. Wij brengen taart mee!

Namens de CDA-fractie

Stefan Janszen (06-10234611)