21 juni 2021

Wij dagen alle ontwikkelaars uit!

Waar draait het om in het leven?
Fijne mensen om je heen, gezond zijn en een fijne plek om te leven. Dat laatste staat voor veel mensen onder druk. De woningmarkt staat onder hoogspanning. Ook in Gemert-Bakel. Het is voor mensen, zeker voor starters, erg moeilijk om een geschikt en betaalbaar huis of bouwkavel te kopen. Ondanks de lage rente. Hoezeer we ook werken aan nieuwe woningbouwplannen, door de doorlooptijd ervan, zijn er simpelweg niet genoeg woningen in onze gemeente. Door het woningtekort, maar ook door de hoge kosten voor bouwmaterialen, landelijke duurzaamheidseisen (BENG) en bijvoorbeeld de groennorm, worden prijzen van woningen opgedreven. Dat gaat vooral ten koste van starters op de woningmarkt. Starters die zo essentieel zijn voor de leefbaarheid in onze kernen.

De landelijke overheid stimuleert de bouw van woningen met woningbouwimpulsen. Dat moet een slinger geven aan de grote landelijke woningbouwopgave van ongeveer 1 miljoen extra woningen tot 2030. Dat zal zeker helpen. Ook wij hebben vaak geroepen: bouwen, bouwen, bouwen.

Naast de landelijke overheid wordt er door de gemeente, ontwikkelaars en bouwers ook hard gewerkt. En ja, soms duurt het te lang voordat de plannen er liggen en tot uitvoering (kunnen) komen. We zien ook dat er de laatste jaren veel plannen tot besluitvorming zijn of worden gebracht en daar zijn we tevreden mee. Maar we zijn er nog niet!

Het CDA Gemert-Bakel wil de komende jaren blijven werken aan meer woningen en aan de betaalbaarheid ervan. De grondprijzen voor starters zijn op initiatief van CDA en Fractie Vogels reeds verlaagd. Dat is een kleine stap in de juiste richting. Het is alleen jammer dat de gemeente niet veel gronden bezit. Daarom zijn wij blij dat er recent door de Raad is besloten om weer wat actiever te worden op de grondaankopen. Daarnaast zijn we graag bereid te draaien aan een andere knop die we in handen hebben: de groennorm. Hoewel deze van groot belang is in onze woningbouwplannen t.b.v. een fijne groene leefomgeving, de biodiversiteit in onze gemeente en het voorkomen van hittestress, zien we dat deze norm prijsopdrijvend werkt bij starterswoningen.

Daarom dagen wij initiatiefnemers van woningbouwprojecten uit: kom met mooie woningbouwplannen en zorg in uw plannen voor voldoende woningen voor starters, het liefst extra starterswoningen. Dan willen wij zorgen voor kostenverlaging! Voor elke starterswoning in uw plannen hoeft u als ontwikkelaar, wat ons betreft, geen groennormafdracht te doen. Enige voorwaarde: dit moet dan ook aantoonbaar lagere verkoopprijzen opleveren. Ga met uw plannen naar het college en maak er samen een mooi plan voor onze starters van. Wij zullen deze in de raad steunen en durven af te wijken van de gestelde kaders ten behoeve van onze starters.

Zo zorgen we dat er voor iedereen een geschikt en betaalbaar huis is in onze gemeente. Want een dak boven het hoofd is essentieel. Daar zet het CDA zich voor in: zo doen we waar het om draait!

Namens de fractie CDA Gemert-Bakel

Stefan Janszen