31 januari 2020

Wij zeggen niet: ‘Je doet maar’

Eigenlijk weten we het allemaal wel. Een pilletje of een blowtje zijn niet goed voor je. Ook niet als je jezelf verveelt, je even rot voelt of uit gewoonte. Er is geen ouder die tegen zijn dochter zegt: ‘Verveel je je? Dan steek je toch een joint op lieverd, of neem je een ballonnetje lachgas, daar knap je van op’. Politici en ouders die niet willen optreden tegen drugs kijken weg van de criminaliteit, de ondermijning, de maatschappelijke ellende, gezondheids- en milieuschade die deze hobby met zich meebrengt. Bij de productie van drugs in Nederland worden mensen bedreigd en gebruikt door criminelen, wordt chemisch afval in het milieu gedumpt. Je kunt als gebruiker niet zeggen: ja maar dit heeft niks met mij te maken. Het heeft alles met jou te maken.

Daarom staat het CDA pal achter de ouders die hun kinderen willen beschermen tegen drugs en achter de hulpverleners die dagelijks te maken hebben met de vernietigende werking ervan. Het CDA heeft er meerdere malen voor gepleit bij de wethouder om aan de sluiten bij het initiatief om met andere gemeenten te gaan samenwerken op het gebied van drugspreventie. Inmiddels zijn 38 gemeenten aangesloten bij dit preventieproject en dat laat zien dat de zorgen breed gedeeld worden! De 38 gemeenten gaan de handen ineenslaan om het gebruik van drugs terug te dringen. Er wordt een onderzoek gedaan naar hoeveel en hoe vaak er drugs wordt gebruikt. Als het probleem goed in kaart is, kan het op de juiste manier worden aangepakt. Het drugspreventieproject zal vier jaar duren en naast onderzoeken wordt er gewerkt aan een campagne en acties waarin jongeren gewaarschuwd worden over de risico’s van drugsgebruik. Daarnaast wordt nagedacht over hoe gemeenten kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld wanneer een festival niet voldoende doet om het drugsgebruik tegen te gaan, kun je dan een vergunning weigeren?

Ook heeft het CDA al vaker aandacht gevraagd voor een verbod op lachgas. Want wat leren we onze kinderen als je gewoon in de kroeg en op straat lachgas als (party)drug kan gebruiken terwijl uit onderzoek blijkt dat dit middel voor blijvende gezondheidsschade zorgt? Hiervan kunnen en mogen wij niet wegkijken. In de raadsvergadering van december heeft de CDA-fractie hierover vragen gesteld. Wij zijn blij met de toezegging van de burgemeester dat het verbod op lachgas onderdeel gaat zijn van vergunningverlening voor evenementen en dat het in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen gaat worden. Wij zijn zeker niet de partij die voorstander is van een (lokale) overheid welke zoveel mogelijk regeltjes en beperkingen oplegt, dat neemt echter niet weg dat wij grote zorgen hebben dat gebruik van lachgas kan leiden tot een opstap naar het gebruik van andere verboden of verslavende middelen.

Onze jongeren zijn belangrijk genoeg om ons druk over te maken. Wij willen dat jongeren weten dat het ons wel uitmaakt wat ze doen.
Dus wij zeggen niet: ‘Je doet maar’.

Anita Relou

CDA Gemert-Bakel