06 juli 2020

Wonen voor iedereen in Gemert-Bakel

Het is fijn om in de gemeente Gemert-Bakel te wonen. Is het niet in de grotere dorpen Gemert of Bakel, dan is het wel in Milheeze, De Mortel, Handel, Elsendorp of De Rips. Onder andere het groeiende aantal inwoners van alle dorpen in onze gemeente wijst wel uit dat mensen graag in onze gemeente willen wonen. Het CDA is blij om dit te constateren. In de raadsvergadering van aanstaande donderdag 9 juli staat de Woonvisie 2020-2024 op de agenda aangezien de huidige verloopt. Graag nemen wij u mee in een aantal punten die het CDA Gemert-Bakel belangrijk vindt.

Op basis van provinciale prognoses kan onze gemeente in de komende tien jaar er zeker minimaal 1040 woningen bij bouwen en wellicht zelfs meer gezien recente nieuwsberichten over een groeiend woningtekort in heel Nederland. Er moet gebouwd worden waar er behoefte aan is en voor iedereen: o.a. starters, jong/middelbare leeftijd/oud, gezinnen en alleenstaanden. Voor het CDA is het belangrijk dat we in onze gemeente, net als in afgelopen jaren, er bewust voor blijven kiezen om te bouwen in alle dorpen, juist ook in de kleinere. De schop moet in de grond. Er moet gebouwd worden. Dat houdt onze gemeente aantrekkelijk en dat is goed voor behoud van de leefbaarheid en behoud van de bestaande voorzieningen. Zo houden we een stimulans voor het feit dat het goed wonen is in de gemeente Gemert-Bakel en dat mensen hier willen komen wonen of blijven wonen.

Alle doelgroepen zijn voor het CDA belangrijk. Toch lichten wij er graag twee uit. Starters en Jongeren zijn een belangrijke doelgroep waarvoor gebouwd moet worden. Dankzij actief bouwbeleid vergrijst onze gemeente minder snel dan omliggende gemeenten. Ondanks dat er de afgelopen jaren al veel gebouwd is wordt er door de grote vraag ervaren dat er een tekort is en dat zij tussen de wal en het schip vallen: ze komen ze niet in aanmerking voor sociale huur en is kopen vaak nog te duur. Het CDA wil dat er meer aanbod komt in betaalbare huur- en koopwoningen zodat beter op deze behoefte ingespeeld kan worden.

Ook de seniorenzijn volgens het CDA een belangrijke doelgroep. Het aantal neemt toe door de vergrijzing en zij blijven ook steeds langer zelfstandig wonen. Dat vraagt automatisch om meer woningen en mogelijkheden voor hen. Denk hierbij aan seniorenwoningen, zorgwoningen en zorggeschikte woningen. Ook moeten aanpassingen binnenshuis gemakkelijker worden. In dat kader is het bouwen van een levensloopbestendige woning een idee waar het CDA achter staat. Een woning waar iedereen in kan wonen. Dat maakt dat een woning gemakkelijk aanpasbaar zodat als er bijvoorbeeld senioren uittrekken er bijvoorbeeld gemakkelijk een jong gezin in kan gaan wonen.

Gemert-Bakel is een mooie gemeente waarin het voor iedereen goed is om te wonen. Zowel in de grote dorpen als in de kleinere. Er zijn woningen voor iedere doelgroep, de leefbaarheid en voorzieningen zijn goed. Dat is een woonvisie waar het CDA Gemert-Bakel voor staat.

Thijs van den Elsen

Raadslid CDA Gemert-Bakel