24 september 2021

ABG samen uit samen thuis.

De komende gemeenteraadsvergadering staan twee raadsvoorstellen op de agenda, waarin het gaat over de toekomst van de ambtelijke samenwerking tussen de drie gemeentes Alphen Chaam, Baarle Nassau en Gilze Rijen (kortweg “de ABG”). Beide raadsvoorstellen zijn uitgebreid besproken in de commissie ‘middelen’ van 20 september.

Sinds 1 januari 2016 worden de drie gemeentes ondersteund vanuit één ambtelijke organisatie. Idee van de samenwerking is dat een grotere ambtelijke organisatie beter is opgewassen om de taken te kunnen vervullen waar we als gemeentes voor staan en in de toekomst voor zullen komen te staan.

Tijdens de commissie vergadering bleek dat er grote verschillen zijn in opvatting tussen de politieke partijen in onze gemeente. Het gaat van “opheffen en zelfstandig verder “ tot “uitbreiden van de samenwerking en extra partners zoeken”. CDA Gilze en Rijen vindt dat voor dit moment eerst de samenwerking tussen de huidige drie partners verder geoptimaliseerd en doorontwikkeld moet worden.

Het CDA  stelt dat de ambtelijke organisatie een passende schaalgrootte moet hebben om alle inhoudelijke opgaves nu en in de toekomst het hoofd te kunnen bieden. Een goed functionerende ABG organisatie biedt kansen voor de kwaliteit van de dienstverlening, biedt kansen als aantrekkelijke werkgever en biedt perspectief voor de toekomstige opgaves waar we als gemeente voor komen te staan.

Essentieel voor een goed functionerende organisatie is dat er sprake is van een onderling vertrouwen tussen de drie gemeentes en dat alle drie de gemeentes zich uitspreken om vol in te zetten op doorontwikkeling van de ABG organisatie.

Voor het CDA Gilze en Rijen is centrale huisvesting van de ambtenaren, die allen werken voor de drie gemeenten, noodzakelijk én een absolute voorwaarde om vol te kunnen en te willen inzetten op maximale doorontwikkeling van de ABG organisatie. Deze centrale huisvesting staat los van het in stand laten van een servicebalie in elke gemeente en het behoud van een eigen bestuurszetel in elke gemeente.

Bij de uiteindelijke keuze voor de centrale huisvesting van de ambtelijke organisatie vinden wij het belangrijk dat er aandacht is voor een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, aandacht  voor een inrichting die geschikt is voor een combinatie van thuis- en kantoorwerken, dat wordt voldaan aan de meest actuele duurzaamheidseisen én dat een goede financiële dekking is gewaarborgd. Reageren kan via [email protected]

Bert Rops, raadscommissielid middelen