08 december 2019

Armoedebeleid goed ingebed

We zijn als CDA blij met het rapport waarin het armoedebeleid van onze gemeente onder de loep is genomen. We zien dat het jarenlange ruimhartige armoedebeleid van oud-wethouder Rolph Dols (CDA) zijn vruchten afwerpt.

Radar, bureau voor sociale vraagstukken, heeft in opdracht van het college het armoedebeleid van onze gemeente onderzocht. We zijn als CDA blij te lezen dat het armoedebeleid goed is ingebed. Er is in onze gemeente veel aandacht voor kinderen in armoedesituaties. De samenwerking tussen gemeente en maatschappelijke organisaties is goed en ook onderling vinden de organisaties elkaar steeds beter. In onze gemeente is het gehele plaatje belangrijk, armoedebeleid kun je niet los van andere zaken zien.

Oud-wethouder Rolph Dols gaf menigmaal aan dat onze gemeente een ruimhartig armoedebeleid heeft. En dat lezen we ook terug in het bovengenoemde rapport. Als voorbeeld noemen we het armoedebeleid dat op kinderen is gericht. De meedoen-regelingen zijn zeer uitgebreid. Stichting Leergeld, het Jeugd Cultuurfonds, het Jeugd Sportfonds en de bijzondere bijstand zorgen ervoor dat kinderen niet aan de zijlijn hoeven staan. Ze kunnen meedoen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Ook organisaties zoals de Voedselbank en de Weggeefhoek hebben hun vaste plek gekregen in onze gemeente. Het CDA heeft veel respect voor alle vrijwilligers die hier heel veel tijd insteken.

Er gebeuren dus veel goede dingen, maar ook goede dingen kunnen verbeterd worden. De meedoen-regelingen voor kinderen hebben veel overlap. Stichting Leergeld, de twee jeugdfondsen en de gemeente moeten duidelijke afspraken maken: wie doet wat? Ouders weten niet altijd bij wie ze moeten zijn. Scholen en schoolmaatschappelijk werk kunnen hier ook een rol in spelen. De gemeente moet zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Wat we zeker niet mogen vergeten is dat armoede ook onder oudere inwoners voorkomt. De seniorenverenigingen in de gemeente zijn de aangewezen partners om hierover mee te denken en te praten. Zij hebben veel kennis en kunde in huis.

Het CDA is zeer tevreden dat het college doorbouwt op wat goed gaat, werkt aan wat beter kan en inzet op vroegtijdige signalering en preventie. Armoede voorkomen is onze gezamenlijke opdracht.

Janet Frankemölle, raadslid