18 november 2020

Begroting 2021 gaat over mensen

Begroting 2021 gaat over mensen. Wonen en werken, Samenleven, Bestuur, veiligheid en dienstverlening zijn de haken van de kapstok die begroting heet.

Wonen en werken

Voor iedereen passende woonruimte, dat vinden we als CDA belangrijk. In de woonvisie van vorig jaar  is aandacht voor diversiteit, doorstromen en duurzaamheid, drie belangrijke pijlers voor het CDA. Ook voor starters moet plek zijn op de woningmarkt. In de begroting 2021 wordt aan wonen veel aandacht besteed. De diversiteit aan woningen zien we terug in de verschillende projecten.

Het dorpsplein in Rijen kan eindelijk werkelijkheid worden. We vinden het huidige Wilhelminaplein erg versteend. Dat is in deze tijd van hittestress en hoosbuien niet langer verantwoord. Het moet daarom veel groener en duurzamer worden ingericht. Bovenal moet het een gezellig plein worden waar plek is voor ontmoeting.

Samenleven

Onderwijs, sport, cultuur recreatie en het sociaal domein beslaan meer dan de helft van hele begroting. De Coronapandemie heeft laten zien hoe belangrijk recreatie is. Massaal zijn we gaan wandelen en fietsen. In het buitengebied van Gilze en Chaam hebben we sinds dit voorjaar een prachtige fietsallee. Voor het CDA hoort bij fietsen ook een rustpauze, ontspannen op een bankje van de omgeving genieten. Daarover dienden we bij de Begrotingsraad een motie in. Alle fracties stemden hiermee in.

We maken ons als CDA zorgen over de steeds toenemende kosten van de jeugdhulp en WMO. We willen dat ook in de toekomst mensen die zorg nodig hebben dat kunnen blijven krijgen. Regelmatig vragen we als CDA hier aandacht voor in onze raadszaal maar ook bij onze Tweede Kamerfractie.

Bestuur, veiligheid en dienstverlening

Voor het CDA zijn de ambtenaren de onmisbare motor van de gemeente, zij verdienen een goede werkplek, zonder hen draait er helemaal niets. Wij zijn ervan overtuigd dat de door hen zeer gewenste centrale huisvesting voor nog betere dienstverlening kan zorgen. Inwoners, raad en college profiteren daarvan. Het CDA wil ook een veilige gemeente, we maken ons zorgen over ouderen die worden opgelicht via bijvoorbeeld Whatsapp. Al deze voorbeelden laten zien dat de begroting over mensen gaat. Deze begroting is de basis voor een gemeente waar het goed wonen, leven en werken is.

Janet Frankemölle, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen