03 november 2019

Bouwen om te wonen, jaarmarkt 2019

Bouwen. Voor wie? Waar? Hoe richten we in? Met dit thema en  deze vragen stond het CDA dit jaar op de jaarmarkt in Rijen. Het leverde interessante gesprekken op met onze inwoners en ook de kinderen wisten wel raad met dit belangrijke onderwerp.

Een supergemotiveerd team was al vroeg uit te veren om te zorgen voor een zorgvuldig ingerichte kraam passend bij ons thema Wonen. En natuurlijk ontbraken de koffie, een koekje en een lekkere appel niet! Over gespreksstof met de bezoekers hadden we zeker niet te klagen. Het woonproject op de oude Kringlocatie, voor velen bekend als Bernadetteschool, trok veel bekijks.

Maar ook het ontwikkelplan van het gebied Tussen de Leijen werd aandachtig bekeken. Uiteraard ook met een kritische blik, want direct omwonenden hebben ook hun zorgen. Het vrije uitzicht verdwijnt en er komt meer verkeers- en parkeerdrukte. Goed overleg met deze bewoners is dan ook van belang. Tegelijkertijd hoorden we ook zeer positieve geluiden over de klimaat- adaptieve inrichting van deze nieuw te bouwen wijk en de verscheidenheid aan huizen. Sociale huurwoningen en een variatie aan koopwoningen. Sommige mensen vroegen aandacht voor appartementen terwijl anderen vooral de mogelijkheid tot doorstroming, door meer vrijstaande huizen te bouwen, aangaven. Ook betaalbaarheid behoorde tot de veel gehoorde opmerkingen. De vraag naar seniorenwoningen, dichtbij de voorzieningen zoals winkels, kwam gedurende de dag  steeds terug.

Tijdens de gesprekken met moeders, vaders, oma’s en opa’s lieten de kinderen zich zeker niet onbetuigd. We hebben prachtige tekeningen gekregen van droomhuis tot speeltuin en zelfs het zicht op de planeten in de lucht. Op de  foto is een voorbeeld te zien van de zevenjarige Juline. Ze heeft goed nagedacht  wat nodig is in de buurt van haar droomhuis: een ijswinkel.

En hoe verder? Een breed scala aan verwachtingen en ideeën over wonen zal de komende jaren een plaats moeten krijgen in de bouwprojecten in onze gemeente.  De woonvisie komt er binnenkort aan en als CDA zullen we de vragen en opmerkingen van de jaarmarkt ook zeker meenemen.

Janet Frankemölle, raadslid