02 februari 2021

CDA: Als het op eigen kracht niet lukt

Langer zelfstandig wonen, terugvallen op buren of familie is lang niet altijd vanzelfsprekend. Als het op eigen kracht niet lukt dan moet de gemeente bijspringen. In de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) is dat geregeld. Maar de regeling staat behoorlijk onder druk door de invoering van het abonnementstarief. Zij dreigt hierdoor onbetaalbaar te worden.

Onze medewerkers van het Sociaal Domein doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat inwoners de hulp krijgen die ze nodig hebben. Mensen moeten zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat bij hen past. Het maakt daarbij niet uit of je jong of oud bent. De waardigheid van de mens moet altijd centraal staan.

Ook in het ons CDA verkiezingsprogramma gaan wij uit van persoonlijke kracht en waardigheid van mensen. Als het op eigen kracht niet lukt dan moet de gemeente bijspringen.

De invoering van het abonnementstarief was bedoeld om te voorkomen dat kosten zich zouden stapelen. Het was een prachtig uitgangspunt. De keerzijde is inmiddels ook duidelijk. Ongeacht het inkomen geldt voor iedereen hetzelfde tarief met als gevolg veel hogere kosten voor de gemeenten. Een oplossing zou kunnen zijn om een eigen bijdrage in te voeren. Welke aanpassing er ook wordt overwogen we mogen niet vergeten dat het over kwetsbare mensen gaat die op de juiste manier geholpen moeten worden. Protocollen en regelgeving zorgen voor een strak keurslijf, de kunst is om buiten de lijntjes te kleuren en te zorgen voor maatwerk.

Soms overlappen hulpvragen in een gezin elkaar en moet er veel breder worden gekeken. Het Maatpact is hier een goed voorbeeld van. Het CDA vindt het heel belangrijk dat inwoners weten waar ze hun vragen kunnen stellen. Inmiddels is het dorpsteam een jaar oud. Het CDA heeft jaren voor een fysiek loket gepleit en het is goed dat er inlooppunten zijn gekomen. Lang niet iedereen is digitaal vaardig.

De vergrijzing van de bevolking is een gegeven. Alleen al in Brabant is in 2040 één op de vier Brabanders 65 jaar of ouder. Het is daarom de hoogste tijd om te praten over oplossingen op het gebied van passende huisvesting, zorg en welzijn.  Een samenhangende visie op zorg voor ouderen is nodig. Dit heeft de volle aandacht van  het CDA en we zullen ons hier volop voor inzetten.

Voor vragen of opmerkingen: 06 1606 8995 of [email protected]

Lenie Schuermans raadslid