07 september 2021

CDA Bijeenkomst over plattelandsontwikkeling in Hart van Brabant

De druk op het landelijke gebied in Hart van Brabant neemt alsmaar toe, als gevolg van de woningbouwopgave, de toenemende economische ontwikkeling in de logistieke sector en het noodzakelijk natuurbeheer om adaptief in te spelen op de klimaatverandering. De vraag hierbij is, hoe ziet het landschap er in de komende 10 jaar uit?  Het CDA nodigt u graag uit op 16 september a.s. bij ’t Maoske in De Moer om hierover in discussie te gaan. De bijeenkomst begint om 19.45 uur en sluit omstreeks 22.00 uur. De deelname is beperkt, omdat rekening wordt gehouden met de anderhalvemetermaatregel. U dient zich vooraf aan te melden op: [email protected].

Omgevingswet

Met de uitwerking van de Omgevingswet wordt de regie verlegd vanuit de Nationale Omgevingsvisie naar de provinciale omgevingsvisie. In het gemeentelijk omgevingsplan worden de regels gesteld voor de gemeentelijke fysieke leefomgeving.

Hoe past de uitwerking van de Omgevingswet bij de vraagstukken die nu aan de orde zijn? Of vergen de vraagstukken voor de ruimtelijke-economische kwesties een meer landelijke aansturing?

Eerlijke en duurzame (lokale) economie

Het CDA wil een vitale agrarische sector stimuleren, die zorgt voor werkgelegenheid en het landschap. Op lokaal niveau wil het CDA een landbouwvisie ontwikkelen met aandacht voor alternatieve verdienmodellen, bijvoorbeeld op het gebied van energieopwekking en natuurontwikkeling met kansen voor een toekomstbestendige landbouw. We willen werken aan maatwerk gericht op de eigen verantwoordelijkheid van agrariërs.

Hoe kan het CDA Gilze en Rijen in het verkiezingsprogramma voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 werk maken van een eerlijke en een duurzame economie met ruimte voor lokaal (agrarisch) ondernemerschap?

Inleiders en panelgesprek

Theo Rietkerk en Peter Essers, beide CDA-senator, gaan in op bovenstaande thema’s en vragen. Door Theo Rietkerk wordt ingegaan op de Omgevingswet en Peter Essers gaat in op de financiële aspecten van de genoemde thema’s. Deze inleiding zal op een hybride wijze worden vormgegeven.

Daarna volgt een panelgesprek met Hans Peter Verroen (DB-lid portefeuillehouder samenwerking landschap namens het CDA van Waterschap Brabantse Delta), Alwijn ten Cate (AB-lid namens het CDA van Waterschap Brabantse Delta en raadscommissielid Ruimte CDA Gilze en Rijen) Kees de Jong(DB-lid van het genoemde waterschap), Ruud Spohr en Mieke Broeders-Habraken (CDA-raadsleden uit Waalwijk en Loon op Zand). Hen wordt gevraagd op welke wijze vanuit hun fractie of bestuur wordt ingespeeld op deze thema’s. Tenslotte wordt aan Theo en Peter een reflectie gevraagd en wat zij meenemen naar de Haagse Senaatsfractie.

Voor vragen of opmerkingen kunt u bellen of mailen met Alwijn ten Cate: 0615 035 807  [email protected].