28 januari 2019

CDA draagt jeugdraad warm hart toe!

De jeugdgemeenteraad is al jaren een begrip. Jongeren kijken met een frisse blik naar allerlei onderwerpen die in onze gemeente spelen. De jeugdraad hoort er helemaal bij.

Afgelopen najaar is de nieuwe jeugdraad geïnstalleerd. Altijd weer een bijzonder moment. Deze keer extra spannend omdat we tot op het laatste moment niet wisten of iemand het voorzitterschap op zich wilde nemen. Marijn van Gool is het afgelopen jaar met veel enthousiasme jeugdburgemeester geweest. Hij en de andere leden hebben zich volop ingezet voor de jeugdraad en onze gemeente. Gelukkig waren er zelfs meerdere kandidaten en is alles goed gekomen. Naast een jeugdraad hebben we met Yente Hartel ook weer een gedreven jeugdburgemeester. Tijdens de nieuwjaarsreceptie in het gemeentehuis hebben we allemaal kennis met haar kunnen maken.

Het CDA vindt het bijzonder belangrijk om onze jeugd op deze manier bij het wel en wee in onze gemeente te betrekken. Van aandacht voor de ouderen onder ons tot het lastige thema zwerfvuil. Ook hier is het aloude spreekwoord “jong geleerd is oud gedaan” van toepassing. Het is belangrijk dat je al jong leert dat je aandacht en zorg moet hebben voor je medemens. Dat je samen verantwoordelijk bent voor je leef- en woonomgeving. Maar ook hoe democratische besluitvorming plaatsvindt. Dat je draagvlak moet hebben om een idee uit te kunnen voeren en met verschillende meningen toch op één lijn kunt komen. Zo leren jongeren wat actief burgerschap in onze samenleving inhoudt. Afgelopen woensdag heb ik een kijkje in de keuken bij ze mogen nemen. Op de agenda stond het thema zwerfafval. Mijn verslag staat op de Facebookpagina van CDA Gilze en Rijen.

Waar we samen eens goed over moeten nadenken hoe we het ‘gat’ na de jeugdraad kunnen dichten. De jongeren gaan na groep 8 buiten onze gemeente naar het voortgezet onderwijs en daardoor raken ze een beetje uit beeld. Het CDA zou deze groep enthousiastelingen heel graag bij onze gemeente betrokken willen houden. Een voorbeeld van hoe je dat zou kunnen doen vinden we bij onze buren. Daar gaan ieder jaar leerlingen van het Cambreur College, waaronder dus ook uit onze gemeente, in debat met leden van de gemeenteraad van Dongen. Met dit debat bereiden zij zich voor op het scholieren Lagerhuisdebat in Den Bosch. Deze jongeren zouden ook prima met onze gemeenteraad kunnen debatteren. Zomaar een suggestie. En er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te bedenken. Het CDA wil helpen hier handen en voeten aan te geven. Suggesties kunnen naar onderstaand mailadres worden gestuurd. Bij voorbaat heel veel dank!

Janet Frankemölle-Bolier

Gemeenteraadslid