CDA Regiotour Noord-Brabant
04 september 2019

CDA-fractie positief over perspectiefnota

De CDA fractie is overwegend positief over de perspectiefnota 2020-2023 die het college deze week heeft gepresenteerd. Waar vijf maanden geleden nog sprake was van een dreigend tekort van 3 miljoen op de gemeentelijke begroting is dit tekort door het college omgezet in een positief vooruitzicht voor de komende jaren. Alleen 2019 geeft een klein tekort te zien van enkele tonnen.

Een perspectiefnota is op twee manieren sluitend te krijgen. Men kan projecten schrappen en bezuinigen op de uitgaven of men kan de inkomsten van een gemeente verhogen. Verhogen van de inkomsten is maar beperkt haalbaar. De lokale belastinginkomsten maken slechts 18%  uit van de inkomsten van onze gemeente. Onze gemeente is dus voor haar inkomsten voor meer dan 80% afhankelijk van het rijk.

Gilze en Rijen heeft het afgelopen decennium flink geïnvesteerd in belangrijke projecten voor onze inwoners zoals prachtige sportparken in Gilze en in Rijen, zwembad-sporthal D’n Butter, een atletiekbaan voor Spiridon, nieuwe scholen en een prachtig MFA in Molenschot. Allemaal projecten die het leefgenot in onze dorpen veraangenamen.

Voor het CDA is behoud van de leefbaarheid in alle vier van onze kernen prioriteit nummer één. Hiervoor staan belangrijke projecten op stapel zoals nieuwbouw van De Wildschut in Gilze, renovatie en/of nieuwbouw van twee sporthallen, één in Gilze en één in Rijen. Realisatie van de beide centrumplannen en ontwikkeling van een nieuwe spoorzone in Rijen. Allemaal projecten die in gang zijn gezet maar de komende jaren hun eindbestemming moeten bereiken.

Sinds 2016 zijn gemeenten verantwoordelijkheid voor de uitvoering van aspecten in het sociaal domein zoals WMO, abeidsparticipatie en jeugdzorg. Deze zijn door het rijk overgeheveld naar de gemeenten, echter zonder daarbij voldoende geld te leveren. Er moest immers bespaard worden op deze kosten. Voor de jeugdzorg heeft dit geresulteerd in een tekort voor onze gemeente van € 1,3 miljoen. Een tekort geldt voor alle gemeenten in Nederland. Het CDA vindt dat er alles aan moet worden gedaan dit tekort te verminderen of het rijk te bewegen meer geld ter beschikking te stellen. Dit laatste is inmiddels gebeurt maar nog onvoldoende. Het CDA  is van mening dat goede en voldoende zorg bereikbaar en beschikbaar moet zijn voor iedereen die dat nodig heeft. Van jong tot oud.

Om dit alles, EN goede voorzieningen En goede zorg voor onze inwoners betaalbaar te houden kan het CDA zich vinden in een boven trendmatige verhoging van lokale belastingen.  Omdat wij staan voor solidariteit en verantwoordelijkheid. Wij blijven, ondanks deze verhoging, nog steeds tot de 70 goedkoopste gemeenten van Nederland behoren

Jac Wouters,
fractievoorzitter