08 juni 2018

CDA-inzet loont bij subsidie Estrellita

Tijdens de commissievergadering Samenleving van 23 mei j.l. is door bijzondere inzet van het CDA besloten dat  opnieuw wordt gekeken naar de subsidie voor Estrellita en dat het college met een voorstel komt wat het mogelijk maakt dat Estrellita in de toekomst meer subsidie gaat ontvangen op basis van een meer dan bovenlokale uitstraling, waardoor onze gemeente extra op de kaart wordt gezet. Estrellita past niet, zoals de harmonieën, in het rijtje cultureel erfgoed. Dit is voor het CDA reden geweest speciale aandacht te vragen voor het toekennen van een structurele subsidie minimaal op basis van dezelfde uitgangspunten als andere verenigingen en op basis van de gemeentelijke doelen.

De CDA fractie heeft  ook contact gehad met enkele andere verenigingen die subsidie ontvangen op basis van het nieuwe beleid. Hierbij  kwam bij sportverenigingen naar voren dat zij wel op eigen kracht en met een beperkt budget proberen hun kerntaak uit te voeren, maar niet met teveel  randvoorwaarden.

Het CDA heeft bij de besluitvorming van het nieuwe subsidiebeleid in de Raad als voorwaarde gesteld, dat geen verenigingen in de knel mogen komen en niet  mogen omvallen door het nieuwe beleid. Zonder aanvullende subsidie dreigt dit wel te gebeuren met Estrellta.

Door: Lenie Schuermans

Raadslid CDA Gilze en Rijen