01 januari 2020

CDA kijkt terug op bewogen politiek jaar 2019 en vooruit naar 2020

Het politieke jaar 2019 is reeds geëindigd en het 3e decennium van de 21e eeuw kondigt zich aan. Zowel politiek als maatschappelijk is 2019 een bewogen jaar geweest, ook voor het CDA in Gilze en Rijen. Het onverwachte afscheid van Rolph Dols als wethouder van Gilze-Rijen had niemand zien aankomen en kwam als een complete verrassing. De promotie als wethouder in Tilburg is hem van harte gegund en wij danken hem voor het vele mooie werk dat hij voor onze gemeente heeft verricht.

Afscheid nemen van de één betekent verwelkomen van een ander. Als CDA prijzen wij ons gelukkig met Sandra Diepstraten als nieuwe wethouder. Geboren in onze gemeente en gepokt en gemazeld als beleidsmedewerker in het politieke bestel kent zij Gilze-Rijen als geen ander. Met Sandra heeft het CDA een alom gewaardeerd opvolger van Rolph die haar rol in het college meer dan waar maakt.

De wethouders wissel heeft ook gezorgd voor wijziging van de politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Om de slagkracht van onze gemeente te vergroten is de coalitie van Kern’75, Gemeentebelang en CDA uitgebreid met een vierde partij nl. de VVD en daarmee met een vierde wethouder in de persoon van David Vermorken. Dat niet iedereen zich hierin heeft kunnen vinden is gebleken met de komst van Groen Gilze en Rijen als zevende partij in de gemeenteraad.

Vooruitkijkend naar 2020 constateren we dat ook het nieuwe jaar uitdagend zal zijn. De stikstof- en PFAS-problematiek zet agrarisch en bouwend Nederland op slot. Terecht dat geraakte partijen zoals boeren en bouwers protesteren. De tegenstellingen die dit alles maatschappelijk teweegbrengt eist tact en inlevingsvermogen van bestuurlijk Nederland maar ook van de geraakte partijen. Rechtelijke uitspraken doorkruisen de wil van partijen om er gezamenlijk uit te komen. Links- en Rechts Nederland is verdeeld over de oplossing.

Uitdagend wordt 2020 ook voor de lokale politiek. We nemen afscheid van burgemeester Boelhouwer die onze gemeente het afgelopen decennia uitstekend heeft bestuurd. De vertrouwenscommissie, gevormd door vertegenwoordigers uit alle politieke partijen in de gemeenteraad, beraad zich momenteel over zijn opvolger. De uitkomst zien wij binnen afzienbare tijd met belangstelling tegemoet.

Tot slot wenst het CDA iedereen een voorspoedig maar vooral gezond 2020.

Jac Wouters, fractievoorzitter