27 mei 2020

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden.

Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn.

Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners.

Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten.

Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen