11 september 2019

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Over de meeste verbeteringen, veilige zijperrons, verdwijnen van het overpad en derde spoor en geluidswerende maatregelen zijn alle partijen het eens. Centrale vraag was nog hoe houden we deze verbinding in stand en wat is hiervoor de gewenste oplossing.

Onze gemeente werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant, NS en ProRail om gezamenlijk tot de beste oplossing te komen. Hiervoor is in 2017 met deze partijen een gezamenlijke planstudie gestart. Vanuit deze planstudie heeft de raad in juli 2018 ingestemd met verdere uitwerking van het voorkeursalternatief van een auto te gasttunnel op de locatie van de overweg Julianastraat-Stationsstraat.

Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. CDA-wethouder Sandra Diepstraten heeft dit dossier voortvarend opgepakt en uit het verkeerskundige- en  inpassingsonderzoeken is inmiddels gebleken dat realisatie van de onderdoorgang in de vorm van een woonstraatinrichting technisch  inpasbaar en verkeersveilig is, waarbij alle woningen van omwonenden ook per auto bereikbaar blijven.

Het is desondanks begrijpelijk dat niet iedereen in Rijen deze onderdoorgang als de ideale oplossing ziet. Er zijn terechte zorgen voor direct omwonenden over bijvoorbeeld bereikbaarheid van hun woning. Overleg hierover tussen gemeente en  de belangengroep is intensief en verloopt in goed overleg.

Zoals bekend is NS/ProRail voorstander om in Nederland gelijkvloerse spoorwegovergangen ongedaan te maken. Dit heeft alles te maken met veiligheid op het spoor. Het realiseren van een onderdoorgang met woonstraatinrichting op de locatie Julianastraat/Stationsstraat verdient alleen daarom al prioriteit. Op dit moment zijn alle betrokken partijen bereid en in staat de financiële portemonnee te trekken om de ontwikkeling van de spoorzone te verwezenlijken waarbij we als gemeente een kwart van de kosten betalen.

Kortom, een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving duurzaam en toekomstgericht in te richten.

Jac Wouters,
fractievoorzitter