20 juli 2022

Doorschuiven of doorpakken?

Op 11 juli hebben we als fracties gedebatteerd over de plannen van het college voor de komende jaren. Terwijl de coalitie vol trots verklaarde hoe geweldig de plannen zijn, stelde de oppositie zich tijdens het debat kritischer op. Het standaard rolpatroon zou je zeggen. Toch gaat dat hier niet helemaal op. De plannen missen duidelijkheid over wat het college nu echt wil bereiken en hoe ze dat gaat doen. Er wordt vooral veel onderzoek gedaan en er worden plannen opgesteld. Nu doorpakken op belangrijke thema’s wordt lastig als keuzes hierover vooruitgeschoven worden. Hieronder een slechts kleine greep uit punten waarop het college volgens het CDA zou moeten doorpakken.

Groen

Een groene gemeente vinden wij heel belangrijk. Het CDA wil dat zeker voor het Wilhelminaplein voldoende geld beschikbaar wordt gesteld omdat juist daar groen heel hard nodig is om hittestress en wateroverlast te voorkomen.

Woningen

In de plannen van het college is veel geld gereserveerd voor groen maar veel minder voor woningbouw, terwijl dit juist nu een heel belangrijk thema is.

Het college wil graag een plan schrijven voor de aankoop van bouwgrond. Of dit plan ook kan worden uitgevoerd is de vraag. Het geld dat nodig is om de grond te betalen zien we niet terug in het overzicht.

Duurzaamheid

De wereld is groter dan onze gemeente. Als we ons echt willen inzetten voor duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen moeten we allereerst stoppen met het verplaatsten van afvalstromen naar andere werelddelen zoals Afrika en Azië. Dus ook de verwerkings- en recyclebedrijven waarmee de gemeente in zee gaat. Het CDA heeft daarom het initiatief genomen om samen met D66 en de PvdA hiervoor een motie in te dienen, die in de raad is aangenomen.

Sociaal

In de nieuwe woonzorgvisie moeten de rechten op wonen, zorg en welzijn voor de ouderen, maar zeker ook kwetsbare jongeren goed geregeld worden. Hier gaat het CDA zich hard voor maken.

Jongeren participatie is heel belangrijk. Jongeren praten eerder met leeftijdsgenoten. Daarom hebben we aan wethouder Doremalen voorgesteld om in onze gemeente eigen jongereninterviewers op te leiden.