Profielfoto's NVWA
27 mei 2020

Droogte en waterzuivering

Alwijn ten Cate is onze man in het waterschap. Hij vertelt in dit artikel hoe het waterschap omgaat met de aanhoudende droogte, die ook in onze gemeente te voelen is. Hij vertelt ook hoe Gilze en Rijen in de toekomst minder last van droogte hoeft te hebben. Dat kan door slim om te gaan met de waterzuiveringsinstallatie.

Verboden op onttrekken en beregenen

Opnieuw hebben we veel last van droogte in Waterschap Brabantse Delta, waaronder ook onze gemeente valt. Op sommige plaatsen zijn al onttrekkingsverboden ingesteld. Er mag daar geen water meer uit sloten, beekjes, kanalen en rivieren worden gehaald. Anders treedt schade op aan oevers en kaden; met veel dode dieren en planten als gevolg.

Als er geen watertoevoer is, dan is het extra belangrijk om het water dat je nog wel hebt goed vast te houden. Hiervoor worden stuwen in de watergangen ingezet, die het water tegenhouden. Vorig jaar heb ik er ook mede voor gezorgd dat boeren planken kregen, waarmee ze water vast kunnen houden in hun sloten.

In Gilze en Rijen is er nog geen onttrekkingsverbod, maar als de regen uitblijft zal dat ook hier worden ingesteld. Grondwatergebruik is al wel beperkt: tot 1 juni mag er helemaal geen grasland mee worden beregend en in de maanden juli en augustus mag dit niet tussen 11:00 en 17:00. Verder zijn er geen beperkingen, maar we kunnen allemaal ons steentje bijdragen.  Wees zuinig met water!

Rioolwater: van lozen naar leveren

Die telkens terugkomende verboden zijn, hoewel nodig, ook hartstikke irritant. De waterzuiveringsinstallatie in Gilze en Rijen zou in de toekomst uitkomst kunnen bieden. Daar wordt momenteel rioolwater ingepompt, gezuiverd en vervolgens op de Schorsleij geloosd. Da’s zonde en daarom willen we bekijken of dat water slimmer gebruikt kan worden.

Slimmer betekent dan: niet meer lozen, maar direct aan anderen leveren. Zo levert de waterzuivering in Kaatsheuvel aan de Efteling. Het pretpark vult daarmee waterpartijen en verzorgt haar groen, zonder grondwater aan te hoeven spreken. Onze waterzuivering zou bijvoorbeeld kunnen leveren aan Brabant Water; of anders aan de agrarische sector of de industrie. Die hoeven dan minder grondwater op te pompen.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,
algemeen bestuurslid Waterschap Brabantse Delta namens CDA