17 juli 2021

Extra Boa’s voor veiligheid

Veiligheid is voor het CDA ontzettend belangrijk. Inwoners moeten zich veilig kunnen voelen buiten en in hun eigen huis. Boa’s spelen hierin een belangrijke rol. Als inwoners een onveilige situatie melden is het wenselijk dat een Boa poolshoogte gaat nemen. Voor het gehele grondgebied van de ABG gemeenten zijn 4 formatieplaatsen beschikbaar en dat vinden wij veel te weinig. Daarom heeft het CDA samen met de VVD tijdens de raadsvergadering van 12 juli jl. een motie ingediend voor 2 extra Boa’s en dit in ABG-verband te gaan regelen. Hierop heeft de burgemeester aangegeven kwaliteit in relatie tot capaciteit in het ABG overleg mee te nemen en kon de motie worden ingetrokken.

Handhaving staat of valt met voldoende capaciteit

Al meer dan 20 jaar ben ik in de handhaving van wet- en regelgeving actief. De laatste jaren voor de NVWA. Mijn ervaring leert dat als er onvoldoende capaciteit is, het lastig is om goed en op een menselijke manier te handhaven. Als er te weinig capaciteit is dan kan er minder structureel gehandhaafd worden.

Meldingen van inwoners

Het totale grondgebied van de drie gemeente is groot. Het is voor de Boa’s onmogelijk om op een melding snel te reageren als ze vele kilometers verderop al met een andere melding bezig zijn. Bovendien is er nu weinig capaciteit buiten kantooruren beschikbaar. Dit zijn nu juist de tijdstippen dat in onze ogen meer inzet wenselijk is.

Verschuiving politietaken

De politie moet steeds meer capaciteit op grote criminelen inzetten. Aan kleinere vergrijpen komt de politie minder toe en belanden op de schouders van onze Boa’s. Ook dit vraagt om meer Boa-inzet en ook daarom vinden wij uitbreiding belangrijk.

Preventief surveilleren

Met extra Boa’s kan er meer preventief gesurveilleerd worden. Het CDA vindt dit wenselijk want uit onderzoek blijkt dat surveilleren ervoor zorgt dat vandalisme en kleine criminaliteit afneemt. Dit verhoogt de leefbaarheid in onze gemeente. We houden u van de ontwikkelingen op de hoogte en  blijven ons sterk maken voor een veilige gemeente voor iedereen.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

Raadscommissielid namens het CDA