20 juni 2018

Fysiek loket, blijverslening en Automaatje

CDA Gilze en Rijen informeert u graag over de activiteiten in onze gemeente. Deze week vragen we aandacht voor het fysiek loket, de Blijverslening en het project AutoMaatje.

Fysiek loket

We zijn blij dat in de plannen van de gemeente voor volgend jaar geld is vrijgemaakt voor een fysiek loket. Daar kan iedereen terecht met vragen over zorg, jeugd en participatie. CDA hamert al jaren op zo’n loket. De gemeente moet bereikbaar zijn, ook zonder internetverbinding. 9 Juli is de volgende raadsvergadering. Dan zullen we extra vragen stellen over het waar en wanneer.

Blijverslening

De Blijverslening is in het leven geroepen zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. CDA heeft deze lening destijds voorgesteld. Het is logisch dat het college heeft besloten de lening te behouden. Onze oudere inwoners kunnen op deze manier gunstig lenen zodat ze hun woning zorg- en levensloopbestendig kunnen maken. CDA heeft bovendien gevraagd naar de mogelijkheden om de Blijverslening uit te breiden naar huurders.

AutoMaatje: vervoer voor en door inwoners

In de raadsvergadering van 11 juni heeft het CDA een motie ingediend over project ANWB AutoMaatje. Met AutoMaatje vervoeren vrijwilligers onze minder mobiele mede-inwoners tegen gunstige tarieven. Mobiliteit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het is een belangrijke factor ter voorkoming van eenzaamheid en sociaal isolement. Op ons aandringen, heeft de voltallige gemeenteraad aan het college gevraagd om AutoMaatje te onderzoeken. Is het mogelijk in onze gemeente? Zo ja, hoe gaan we het aanpakken? De gemeente heeft toegezegd in het najaar met antwoorden te komen. Wordt vervolgd.

Hebt u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? U kunt altijd contact met mij opnemen via 0616 068 995 of [email protected].

Lenie Schuermans
Raadslid CDA Gilze en Rijen