07 oktober 2020

Geen grootschalige zonneweides op dure landbouwgrond

De laatste weken krijgt de CDA-fractie, en wellicht ook andere fracties, in de gemeenteraad van Gilze en Rijen, veel reacties van bezorgde inwoners, op de mogelijke aanleg van een grootschalige zonneweide voor het opwekken van zonne-energie aan de zuidkant van Gilze. Een zonneweide van 30 ha op dure landbouwgrond, gelegen in een mooi landelijk gebied. Een gebied dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd.

Om in de toekomst te kunnen voldoen aan het vastgestelde klimaatakkoord, 50% minder CO2 uitstoot in 2030 t.o.v. 1990 en 95% minder in 2050, zijn drastische maatregelen noodzakelijk. Daarom wordt in Nederland ingezet op grootschalige projecten van wind- en zonne-energie. Zo ook in ons omliggende gemeenten waarmee we samen “Hart van Brabant” vormen. Hiervoor is de regionale energie en klimaatstrategie (REKS) Hart van Brabant ontwikkeld, waarin gemeenten, waterschappen, provincie, Enexis, natuurorganisaties, ZLTO, energiecoöperaties en woningcorporaties intensief samenwerken om de afgesproken doelstellingen in het klimaatakkoord te bereiken. Alle betrokken gemeenten, de waterschappen en de provincie hebben het concept bod REKS vastgesteld.

Voor Gilze en Rijen betekent dit dat windmolens niet in onze gemeente kunnen worden geplaatst vanwege de vliegbewegingen op en rond het vliegveld. De bijdrage van onze gemeente in de REKS bestaat dus uit het leveren van zonne-energie en natuurontwikkeling.

Voor het initiatief aan de zuidkant van Gilze geldt dat het landschap leidend is. Het CDA vindt dat het landschap door de aanleg van een grootschalige zonneweide ernstig wordt aangetast en daarom niet past op deze plek. Het  karakteristieke uiterlijk van het gebied verdwijnt.

Momenteel wordt in onze gemeente een visie voorbereid hoe om te gaan met grootschalige zonneparken. Het CDA is geen voorstander van grootschalige zonneparken en zeker niet op  landbouwgrond. Het CDA wil wel  andere projecten zoals zonneschermen langs de A58, op daken van boerderijen en bedrijven zoals op Midden Brabant Poort en Haansberg.  Kortom daken eerst en als het niet anders kan zonneweides van maximaal vijf ha op locaties die minder opvallen en minder schade toebrengen aan de natuur. De natuurlijke omgeving van Gilze en Rijen is prachtig, laten we dat zo houden met elkaar.

Jac Wouters, raadslid CDA