14 juni 2019

Hoogste tijd voor nieuw inburgeringsbeleid

Het huidige inburgeringsbeleid piept en kraakt! Daarom stelde minister Koolmees vorig jaar dat het hoognodig op de schop moet. Terug van het rijk naar de gemeente. Ook Gilze en Rijen is druk bezig om handen en voeten te geven aan deze aankomende opdracht. Eén groot probleem dient zich echter al aan. Dezelfde minister die het bij de gemeente neerlegt geeft tot nu toe geen enkele financiële onderbouwing. Hier maken we ons als CDA grote  zorgen over.

Waarom is nieuw inburgeringsbeleid zo belangrijk?

In het huidige systeem moet de nieuwkomer het maar uitzoeken, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn uitgangspunt. Zoek het maar uit in een nieuw land waar je de taal niet spreekt en waar alles anders is dan je gewend bent. Kies maar eens een goede school die bij je past. Dat is heel lastig. En daarna de zoektocht naar betaald werk. Ook daar lopen de mensen vast in te weinig kennis van het Nederlands en grote cultuurverschillen. Zonder een goed plan en begeleiding is het heel moeilijk.

Hoe dan wel?

De nadruk moet veel meer liggen op zo snel mogelijk meedoen. Ook onze gemeente is hiermee druk bezig. Er komt een persoonlijk plan voor iedere inburgeraar met begeleiding. Voor het CDA  is het in beeld brengen van het hele gezin zeker zo belangrijk. In veel gevallen missen de mensen hun sociale netwerk, familie en vrienden wonen vaak ver van elkaar vandaan. Groningen, Stockholm of Damascus liggen niet om de hoek.

Het taalniveau moet omhoog. Ook dat is een prima uitgangspunt, maar kijk ook dan naar de persoon, niet iedereen leert hetzelfde of kan hetzelfde. De route naar het diploma moet maatwerk zijn.

Taal leer je makkelijker als je het ook in de praktijk kunt toepassen, een combinatie van school en werk is voor de oudere nieuwkomers een kans om sneller dan in het huidige systeem mee te kunnen doen. Ook het bedrijfsleven is hier aan zet.

Maar aan deze vernieuwing hangt wel een prijskaartje. Als CDA hopen we net als het VNG dat minister Koolmees snel duidelijkheid schept over het budget anders worden de inburgeraars en de gemeenten opnieuw  geconfronteerd met veel (financiële) onzekerheid.

Janet Frankemölle,
raadslid CDA Gilze en Rijen