25 september 2018

In gesprek met de provinciale CDA-fractie

De provincie Noord-Brabant heeft een flinke invloed in onze gemeente. In Den Bosch wordt bepaald hoeveel huizen we mogen bouwen, bijvoorbeeld. En hoeveel vee een boer mag houden. Ze besluit ook over de provinciale wegen: komt er wel of geen tunnel onder het spoor bij de Vijf Eikenweg. CDA Gilze en Rijen houdt de lijntjes daarom het liefst kort. Kortgeleden zijn we samen met CDA-fracties uit de regio samengekomen op het provinciehuis. Om te bespreken wat er goed gaat, maar ook wat er beter moet.

Veel dingen kunnen we in de gemeente zelf regelen, maar soms zijn zaken te groot. We hebben besproken hoe we bepaalde problemen gezamenlijk op kunnen pakken. Zij bij de provincie en wij in onze gemeentes. Bijvoorbeeld het mogelijk maken van woningbouw in Hulten en Molenschot, maar ook de mogelijkheden om mensen met een familierelatie zonder zorgindicatie in kangeroewoningen te laten wonen. Als er maar mantelzorg wordt verleend dan zijn hiervoor mogelijkheden. Zo komt het toch handig uit, dat het CDA ook in de provinciale staten zit.

Alwijn ten Cate