26 juni 2020

Jonge mantelzorgers verdienen ondersteuning

JONGE MANTELZORGERS.  Een op de vijf scholieren woont samen met een langdurig ziek gezinslid of met een gezinslid dat veel zorg nodig heeft omdat het bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking heeft. Ook in onze gemeente zorgt een deel van de jongeren voor een ouder, broer of zus. Sinds vorig jaar draait de succesvolle pilot “de jonge mantelzorger”. Het CDA vindt het belangrijk dat de ondersteuning van de jonge mantelzorgers ook na 2020 wordt voortgezet.

Verbaasd waren we dus, toen het college in de Perspectiefnota (een soort gemeenteplanning voor de komende jaren) ineens een streep zette door “de jonge mantelzorger”. En wij waren niet de enige die dit opviel. Het lokaal steunpunt mantelzorg trok als eerste aan de bel; en de PvdA volgde al gauw met het voorstel om hier via een motie iets aan te doen. Het CDA staat hier volledig achter en heeft daarom graag meegedacht over de inhoud.

De kennis en de kwaliteit van het huidige project mogen niet verloren gaan. Nu investeren in deze groep kan voorkomen dat er problemen ontstaan. Het CDA vindt dat de gemeente goede afspraken moet maken met LSM en ContourdeTwern hoe de ondersteuning van Jonge mantelzorgers ook na 2020 kan worden voortgezet.

Erg succesvolle pilot

De pilot die sinds vorig jaar loopt is namelijk erg succesvol. De jongerenconsulent van ContourdeTwern heeft rond 50 jongeren in onze gemeente bereikt die mantelzorger zijn. Dit contact loopt goed en wordt zeer gewaardeerd door de jongeren. Het contact met de consulent is laagdrempelig. Meestal gebeurt dat via telefoon of Whatsapp.

De jongeren zijn door de jongerenconsulent bereikt via netwerkpartners, flyers en kaarten. Ook is er een speciale website en Facebookpagina gelanceerd om de jonge mantelzorgen van informatie te voorzien over bijvoorbeeld gezondheid. Minstens zo belangrijk zijn de activiteiten die zijn gericht op ontmoeting en ontspanning. Gezellig een pizza eten en wat kletsen met lotgenoten die je begrijpen zonder dat je alles uit moet leggen.

Janet Frankemölle, raadslid