18 april 2018

Langer zelfstandig wonen dankzij Verzilverlening

Het is de grote wens van veel senioren om langer zelfstandig te blijven wonen, zonder dat ze daarvoor moeten verhuizen. Om dit mogelijk te maken lanceert het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) de verzilverlening. Met deze lening kunnen senioren de overwaarde van hun huis gebruiken om een noodzakelijke verbouwing te betalen. Gemeenten en provincies kunnen woningeigenaren met overwaarde vanaf nu helpen dit geld “uit de stenen” te halen.

Niet altijd voldoende inkomen

Gemeenten en provincies zien dat senioren niet altijd voldoende inkomen hebben om van te leven, omdat hun kapitaal vooral in de stenen van de woning zit. Andere senioren zijn huiverig om te lenen, omdat ze bang zijn voor stijgende zorgkosten of energielasten. Hoe voorkom je dat mensen straks in een prachtig aangepaste woning zitten, maar geen geld meer hebben voor sociale activiteiten? Voor al deze gevallen kan de Verzilverlening van SVn een oplossing bieden.

Betalen met stenen

De Verzilverlening is een hypothecaire lening op basis van de overwaarde van de woning. De aanvrager betaalt gedurende de looptijd geen rente en lost niets af. Daarom heeft de Verzilverlening geen gevolgen voor het maandelijks besteedbare inkomen, maar kan de huidige woning wel worden aangepast. In feite worden stenen met stenen betaald. De lening wordt afgelost na verkoop van de woning of na overlijden.

Een goede oplossing voor senioren

Vereniging Eigen Huis juicht de komst van de Verzilverlening toe. Als CDA zullen wij er alles aan doen om er voor te zorgen dat ook onze gemeente de Verzilverlening zal omarmen. Het is een goede oplossing voor senioren met een bescheiden inkomen. Er is geen inkomenstoets, de rente is laag en wordt bij de lening bijgeschreven. De Verzilverlening voldoet daarmee aan de wensen van veel ouderen omdat de woning zonder extra maandlasten kan worden aangepast.

De Verzilverlening op een rijtje

• Geen leeftijdsgrens of inkomenstoets;
  • enkel voor eigenaren, niet voor huurders;
  • geen maximum aan de lening;
  • geen aantasting besteedbaar inkomen;
  • alleen aflossen bij verkoop of overlijden;
  • rentevast periode gedurende 40 jaar.

Door: Jac Wouters