08 december 2019

Noodzaak inlooppunt gemeente voor hulpvragen aangetoond

Een hulploket voor alle vragen in het gemeentehuis, daar is het CDA van begin af aan voorstander van geweest. Nu blijkt dat wij hierin worden gesteund door de Nationale Ombudsman. Uit onderzoek is gebleken dat mensen niet meer weten waar ze kunnen aankloppen met problemen. Gemeenten moeten, zo zegt de ombudsman, inwoners beter helpen.

Wij denken dat er ook in onze gemeente burgers zijn die steeds minder goed weten waar ze terecht kunnen voor hulp omdat de overheid steeds meer taken heeft uitbesteed. Inwoners moeten bij het gemeentehuis kunnen binnen lopen met vragen om hulp. Volgens de Nationale Ombudsman concentreert de overheid zich op mensen die het allemaal aankunnen, die zelfredzaam zijn en die met de digitalisering kunnen omgaan. Dat is niet verstandig.

Het is overigens inmiddels zóver gekomen dat zelfs onze zelfredzame inwoners vastlopen als het gaat om zorgvragen, aldus de Ombudsman. Dit is voor het CDA een reden temeer om nogmaals aan het college te vragen om na te gaan of de fysieke inloop voor alle hulpvragen toch niet beter op het gemeentehuis kan worden gehuisvest, zoals ook door de Ombudsman wordt bepleit. Wij zijn nog steeds geen voorstander van het huisvesten van dit loket in De Boodschap. Wij hebben bij de bespreking van de begroting voor 2020 in de raad van 4 november jl. aan de wethouder gevraagd de bemensing en de locatie nogmaals tegen het licht te houden. Ook hebben wij aangegeven een telefonisch spreekuur door dorpsteams onvoldoende te vinden. Mensen lopen vast terwijl de voorzieningen er wel zijn.

Op het gebied van welzijn, zorg en jeugd moeten inwoners weten wat er allemaal beschikbaar is. CDA is blij dat er op dat gebied óók digitale stappen worden gezet. Op zorgklikgilzerijen.nl kun je vanaf 7 november jl. het aanbod zien. Mensen die minder goed met de computer overweg kunnen, moeten we evenwel niet uit het oog verliezen. Die moeten voor hulpvragen kunnen aankloppen bij een fysiek inlooppunt. Bij voorkeur in het gemeentehuis. Lenie Schuermans, raadslid CDA Gilze en Rijen.

Lenie Schuermans, raadslid