12 september 2018

Oplossing medisch afval

Er is sinds september 2016 veel reuring geweest over het nieuwe afvalbeleid. Met dit beleid doet de gemeente een belangrijke bijdrage biedt aan de verduurzaming van onze dorpen. Een kritische blik blijft evenwel aan de orde. Mensen met een medische aandoening dreigden de dupe te worden van dit beleid. Op aandringen van het CDA komt er nu een uitzonderingspositie voor mensen met medisch afval.

Het nieuwe afvalbeleid is erop gericht om de restafvalstroom fors te verminderen. Waar nu nog 129kg restafval per jaar in de grijze Kliko verdwijnt, moet dat in de toekomst veel minder worden. 90% is namelijk helemaal geen restafval. Er zat alleen één grote misrekening in dit plan, waar mensen met een medische aandoening de dupe van dreigden te worden. Wie dagelijks incontinentiemateriaal, stoma’s, katheters, enzovoorts, gebruikt, moet al die zaken in de grijze container doen. Deze inwoners kunnen dus nooit 90% procent minder afval produceren en zouden er in het nieuwe systeem hard op achteruit gaan.

CDA Gilze en Rijen heeft hier in het verleden aandacht voor gevraagd; en met goed resultaat! In de laatste update over het afvalbeleid hebben we mogen lezen, dat inwoners met medisch afval jaarlijks 26 gratis inworpen krijgen. In de commissie ruimte van 11 september stelt CDA Gilze en Rijen aanvullende vragen over de voorgenomen aanpassingen. Zo weten we straks zeker dat het goed gaat. We houden u op de hoogte!

Connie Hartog-Zweers
Lid commissie ruimte