31 mei 2018

Oplossing voor overvolle kledingcontainers

Overvolle kledingcontainers en dumpen van afgedankte spullen leiden op sommige plaatsen tot een complete afvalberg. De troep bij de overvolle kledingcontainers op de hoek van de Julianastraat en de Saksen Weimarstraat is hier een triest voorbeeld van. CDA Gilze en Rijen heeft vragen gesteld aan de wethouder. Die belooft nu beterschap.

De boodschap die ons kortgeleden via Facebook bereikte was duidelijk. Gemeente, het is iedere week hetzelfde liedje. Kom met een permanente oplossing! Bij een aantal te volle containers wordt op wekelijkse basis afval bijgeplaatst. Tot afgedankte kinderwagens, computers en complete bankstellen toe. Voor het CDA was deze oproep aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan het College. Kledingcontainers, maar bijvoorbeeld ook glascontainers, moeten tijdig worden geleegd. Zo kan iedereen zijn afval op een juiste manier kwijt en blijft er geen troep achter. CDA is blij dat de gemeente, Stichting Sympany en de bewoners in de buurt van de Julianastraat/Saksen Weimarstraat nu samen op zoek gaan naar een betere locatie.

Als bijvangst ontdekte de gemeente wel iets erg bijzonders. Het bleek dat op het Burgemeester Sweensplein een kledingcontainer van een onbekende eigenaar staat. Lukt het niet om de eigenaar op te sporen dan kan er in overleg met stichting Sympany een andere container voor in de plaats komen. Naar aanleiding hiervan komt de gemeente nu met een inventarisatie van alle kledingcontainers. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen op eigen initiatief afval- of recyclecontainers in de publieke ruimte plaatsen.

Behalve de afspraken die de gemeente heeft gemaakt met deze stichting over wekelijkse lediging is er ook structureel extra geld beschikbaar voor toezicht en handhaving. Als we erachter komen wie de troep veroorzaakt, moet de gemeente wat CDA betreft stappen nemen. Zijn er in uw buurt ook problemen met overvolle kleding-, glas- of afvalcontainers? Mail dan een foto met locatie naar: [email protected]. CDA gaat het voor u na.

Door: Janet Frankemölle
Raadslid CDA Gilze en Rijen