Bibliotheek
25 september 2019

Regionaal taalakkoord bundelt krachten

CDA Gilze en Rijen was zeer bewust aanwezig bij de ondertekening van het Regionaal Taalakkoord Midden-Brabant. Het Taalakkoord is in 2017 ondertekend door dertig gemeenten en organisaties. Op de vraag, of wij er waren om namens de gemeente Gilze en Rijen te ondertekenen moesten we op dat moment helaas ontkennend antwoorden.

Wat staat er eigenlijk in dat taalakkoord: “Ons doel is dat alle inwoners van de arbeidsmarktregio Midden-Brabant goed kunnen lezen, schrijven en rekenen en beschikken over voldoende digitale vaardigheden. We slaan de handen ineen en bundelen onze kennis en energie om meer laaggeletterden te bereiken. Samen zorgen we voor een passend aanbod voor laaggeletterden, zodat zij beter kunnen meedoen in de maatschappij en betere kansen hebben op de arbeidsmarkt.”

Een heldere maatschappelijke opdracht. Het CDA vond het jammer dat onze gemeente zich hier niet bij had aangesloten en we besloten hier vragen over te stellen. Onlangs is het Taalakkoord alsnog door onze gemeente ondertekend en daar is het CDA bijzonder blij mee. Blij om de aansluiting, maar nog veel belangrijker omdat er ook een concrete uitwerking aan het akkoord wordt gegeven.

Stichting Lezen en Schrijven en centrumgemeente Tilburg stellen geld beschikbaar voor een taalcoördinator voor onze drie ABG-gemeenten. Dat is een mooi vertrekpunt. Het lokale project Taalkracht kan nu verder vormkrijgen. De gesprekken tussen Theek5, Contour de Twern, Stichting Lezen en Schrijven en de gemeente Gilze en Rijen geeft ons veel vertrouwen.

We vinden het als CDA belangrijk dat iedereen mee kan doen. Je eigen zaken kunnen regelen bij de verschillende instanties maakt je minder afhankelijk van anderen. Je moet je eigen boontjes kunnen doppen. Advertenties lezen, rekeningen betalen, bijsluiters begrijpen en ga zo maar door. Bij bijna alles wat we doen, is lezen, schrijven en rekenen van belang. Voor velen gewoon, maar voor anderen niet.

Door het bundelen van kennis en betrokken organisaties samen te brengen kunnen we laaggeletterdheid tegengaan. Ook in onze gemeente!

Janet Frankemölle-Bolier,
raadslid