20 september 2018

Samenwerken in strijd tegen vandalisme

Minder woninginbraken, minder mishandelingen en minder vernielingen. Een greep uit de mooie prestaties die de teamchef van politie Langstraat vorige week presenteerde tijdens de raadscommissie middelen. Er werd ook een duidelijke boodschap meegegeven: effectieve handhaving vereist goede samenwerking. Voor het CDA een uitgelezen kans om aandacht te vragen voor de vernielingen die nog wel plaatsvinden, zoals recentelijk bij basisschool de Kring in Rijen.

Het schoolplein van basisschool de Kring in Rijen is ook buiten schooltijd open. Zo kunnen de voorzieningen de hele week door gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn: rennen, klimmen en klauteren. Lekker buitenspelen dus. Iets dat in een tijd waarin kinderen steeds minder buitenspelen en bewegen belangrijker is dan ooit. Kortgeleden was het ineens uit met de pret. Vandalen richtten grote vernielingen aan op het schoolterrein. De kostenpost was €47.000, meer dan het gemiddelde jaarsalaris in onze gemeente.

Dat is geld waar we met zijn allen voor betalen. Geld dat we niet meer voor iets anders in kunnen zetten. CDA neemt de oproep van de politie ter harte. We moeten samenwerken. Dit soort zinloze vernielingen lossen we alleen op als gemeente, buurtpreventie, whatsappgroepen, wijkagenten, boa’s en jongerenwerk de handen ineenslaan. Zie je iets raars gebeuren? Meld het meteen bij de politie. Door samen de ogen en oren te zijn, houden we onze wijken veilig. Zo laten we zien dat vandalisme nooit oké is, dat we het niet accepteren. Zo kunnen onze kinderen veilig buiten blijven spelen.

Janet Frankemölle