Profielfoto's NVWA
02 februari 2020

Subsidie en maatregelen voor klimaatadaptatie

Door de klimaatverandering wijzigt het weer. Zomers worden bij ons droger, de temperatuur stijgt en stortbuien nemen toe. In Gilze en Rijen moeten we ons hierop voorbereiden. Dit wordt ook wel klimaatadaptatie genoemd.

In juni 2019 schreef ik over de aanpak bij de Wolfsweide opdat deze niet meer als overstortvijver hoeft te functioneren. Een maatregel die daarbij helpt is het afkoppelen van hemelwater van het riool opdat dit hemelwater in de bodem kan infiltreren. Deze maatregel helpt ook tegen de verdroging. Het aanleggen van veel groen is goed tegen de zogenaamde hittestress. Het CDA is dan ook blij dat er in de raadscommissie Ruimte mooie bestemmingsplannen op dit gebied gepasseerd zijn. In het Ruimte voor ruimte project Laarspad te Gilze en de Boskamer Vliegende Vennen Noord Oost in Rijen wordt het hemelwater middels een hemelwaterriool in de bodem geïnfiltreerd. Ook wordt er veel groen aangelegd. Bij de reconstructie van de Alphenseweg wordt het grootste gedeelte van de huizen op het zogenaamde hemelwater riool aangesloten.

Het CDA heeft zich in de Provincie en het Waterschap sterk gemaakt dat ook inwoners en verenigingen maatregelen kunnen nemen. Om dit te stimuleren heeft de Provincie Noord Brabant samen met het Waterschap Brabantse Delta en het Prins Bernard Cultuurfonds het mogelijk gemaakt om deze maatregelen ook in 2020 tot 2023 te subsidiëren. Stichtingen en verenigingen kunnen subsidie aanvragen voor projecten die zich richten op het optimaliseren van meer water gerelateerd groen in buurten. Ook het stimuleren van waterberging en infiltratie in bebouwd gebied of het aanleggen van groen op plekken die eerst verhard waren, is subsidiabel.

Tot slot kan ook subsidie worden aangevraagd voor projecten met betrekking tot het gezamenlijk aanleggen van groene daken met minimaal drie eigenaren. Dit versterkt buurtparticipatie bij natuur- en kan met name waterprojecten, zoals waterberging in de bebouwde omgeving, stimuleren. Het zorgt voor positieve effecten op het klimaat, het waterbewustzijn, educatie en een duurzame leefomgeving. Ook de leefbaarheid van buurten wordt met deze subsidie versterkt.

Voor het aanvragen van subsidie en meer informatie, zie de website van Waterschap Brabantse Delta:

Alwijn ten Cate,

Commissielid Ruimte en Bestuurslid Waterschap Brabantse Delta